– Framför allt Edsbackarondellen! Den har många av mina elever svårt med, säger Fithawi Temesgen, trafiklärare på Stinsen Trafikskola.

Fithawi Temesgen har arbetat som trafiklärare sedan 2019.

Fithawi Temesgen har arbetat som trafiklärare sedan 2019.

Tomas Stark

Vad är det som är knepigt där?

– Det brukar vara svårt att komma in i den. Man måste göra en riskbedömning – kan jag köra in? – och sedan komma in rätt. Dessutom gäller det att ligga i rätt fil, och byta fil i rätt ögonblick, till exempel om jag kommer från Sollentuna centrum och ska fortsätta mot Häggvik.

Kristian Bergström, kommunpolis i Sollentuna, är helt enig med Fithawi Temesgen när det gäller de två rondellerna, eller cirkulationsplatserna som det egentligen heter, vid trafikplats Tunberget.

Häggviksrondellen (bilden) är stor och trafikerad, och Edsbackarondellen ligger alldeles intill.

Häggviksrondellen (bilden) är stor och trafikerad, och Edsbackarondellen ligger alldeles intill.

Tomas Stark

– Svänger man ut ur rondellen mot Edsberg så kommer nästa rondell väldigt snabbt, och den sticker ut på grund av att den är olycksdrabbad, säger han.

 Trafikplats Tunberget med Tunbergsrondellen och den aningen mindre Edsbackarondellen som ligger bara drygt 50 meter från sin större granne.

Trafikplats Tunberget med Tunbergsrondellen och den aningen mindre Edsbackarondellen som ligger bara drygt 50 meter från sin större granne.

Google Maps

Tvära inbromsningar

Övergångsstället på Danderydsvägen, precis intill den olycksdrabbade Edsbackarondellen, är farligt förklarar Kristian Bergström. Utöver risken för fotgängare och cyklister är det lätt hänt att bilar kolliderar då det kan bli tvära inbromsningar vid övergångsstället i utfarten av rondellen.

En annan rondell som både Kristian Bergström och Fithawi Temesgen lyfter fram är rondellen vid Rotebro handelsplats.

– Den är speciell för att den är trefilig, den är nästan unik i sitt slag, säger Kristian Bergström.

Tar det stegvis

Den typen av rondeller, liksom de två vid Tunberget, kräver viss körvana, tycker Fithawi Temesgen. Stinsen Trafikskola ligger i Edsberg så det är nära till Edsbackarondellen, men det brukar dröja ett gäng lektioner innan eleverna får pröva sina vingar där.

Fithawi Temesgen visar, med hjälp av bilder i sin telefon, hur klurigt det är att ligga i rätt fil i Edsbackarondeleln och i Häggviksrondellen.

Fithawi Temesgen visar, med hjälp av bilder i sin telefon, hur klurigt det är att ligga i rätt fil i Edsbackarondeleln och i Häggviksrondellen.

Tomas Stark

– Vissa har ju kört en del innan med mamma och pappa, men vi vill ändå undvika farliga situationer. Därför börjar vi alltid med små rondeller först. Och där tar vi det stegvis. Först får de köra ut i första avfarten. När det sitter testar vi andra avfarten, och till sist tredje, säger Fithawi Temesgen.

Det är svårare än många tror att ligga i rätt fil i rondeller menar Fithawi Temesgen, trafiklärare på Stinsen Trafikskola.

Det är svårare än många tror att ligga i rätt fil i rondeller menar Fithawi Temesgen, trafiklärare på Stinsen Trafikskola.

Tomas Stark

Är du rent av orolig när du sitter i bilen med en elev och ska köra in i Edsbackarondellen?

– Ha ha, nej, jag har ju dubbelkommando. Och man måste utmana dem. Det är roligt att se utvecklingen och när man märker att de har snappat upp vad vi har pratat om innan.