Länet
Det började en kväll i september 2022 när Stefan Eng var på väg hem till Östermalm från bankjobbet i Solna.
– Jag stod på perrongen och väntade på tåget som aldrig kom. Jag försökte hitta en bra app för trafikinformation, men de som fanns var för dåliga, tyckte jag. Så jag tänkte: "Det här kan jag bygga bättre själv".
Det är bara att välja den linje man är intresserad av så dyker alla fordonen upp som små ringar på kartan.
Rebecca Folkesson
Han åkte hem och tio minuter senare hade han hittat den data han behövde i SL:s öppna databaser.
– Jag är ingen tekniker så jag frågade Google var informationen fanns och fick napp direkt. Jag har lekt lite med appar tidigare och när jag väl hade tillgång till data var det bara att sätta igång.
Kvällar och nätter
Resultatet blev appen Strul, som gav lättöverskådlig information om alla SL-förseningar i realtid.
– Jag gjorde det främst för egen del, som ett hobbyprojekt på kvällar och nätter. Sen var det en massa människor som tyckte att det var spännande.
Mest stolt är han över namnet.
– Alla pratar om att det är "strul med bussen eller tunnelbanan". Ingen säger att det var "problem"
– Jag har lekt lite med appar tidigare och när jag väl hade tillgång till data var det bara att sätta igång, säger Stefan Eng.
Petter Beckman
Appen har funnits ett par år på både Apple och Google, med det är först nu i höst som projektet har börjat få vingar.
I oktober byggde Stefan en webbsida för desktop och mobil – till stor del med hjälp av AI – och i november blev han färdig med kartan som visar positionerna för alla bussar, pendeltåg och andra SL-fordon i länet.
Något motsvarande finns inte i den vanliga SL-appen. SL har de senaste åren fått både frågor och kritik för att man inte presenterar förseningsinformationen på ett bra sätt.
Slog i taket
– Kartan är det som folk gillar. Jag började göra inlägg i lokala Facebook-grupper och ganska snart slog trafiken i taket så jag fick ansöka om mer utrymme, säger Stefan Eng.
Hur mycket tid har du lagt på det här?
– Webbsidan tog i storleksordningen åtta timmar att göra. Jag lekte mig fram. Jag behövde ingen kunskap, det handlar bara om att ställa rätt frågor till AI. Alla kan göra det.
Kan du få det att flyga ekonomiskt?
– Hittills har det bara kostat, men det är klart det vore roligt om jag kunde börja tjäna pengar på det. Jag ser det som en långsiktig satsning, att det får växa organiskt.
Beroende av kollektivtrafiken
Stefan Eng hoppas framför allt att fler i förorterna ska upptäcka appen och webbsidan.
– I innerstan kan du i princip gå till jobbet. Men alla i kranskommunerna är helt beroende av kollektivtrafiken.
Vad har du fått för respons hittills?
– Den roligaste var när jag stod vid en busshållplats och hörde att SL-personalen hade koll på Strul-appen.
Konkurrerar du med SL?
– Nej, jag ser SL som en samarbetspartner. Jag använder ju deras data och är ödmjuk inför de möjligheter de ger mig, säger Stefan Eng.
Alla pendeltåg, tvärbanetåg och bussar syns som små ringar på den digitala karta som Stefan Eng har skapat med hjälp av AI.
Petter Beckman
SL: Väldigt positivt
Mitt i skickar webbsidan till SL:s pressavdelning och ber om en recension.
– Det är väldigt positivt med innovativa lösningar och att man använder sig av vår öppna data, svarar Natalie Nordenwan, presskommunikatör.
Hon tillägger att SL uppmanar till sådana initiativ.
– Det är precis det som är avsikten med att hålla API:erna öppna (= databaserna, red:s anm) Målet för oss är att fler ska vilja resa med oss och det tycker vi att de här initiativen bidrar till.