Som barn hade Handenbon Luana Palmqvist, 23, idrottslektioner i Jordbro. Då brukade hon och kompisarna knacka på hos vakten till Coca-Cola för att fråga om de fick smaka på läsk eller komma in och titta.

– Man har ju alltid åkt förbi och undrat vad som försiggår här inne, säger hon.

Efter studenten från Fredrika Bremergymnasiet såg hon en annons för timvikarie på lagret och sökte. Sedan dess har hon betat av olika avdelningar och jobbar nu som innesäljare, där hon har kontakt med allt från kiosker till restauranger.

– Det är få dagar som ser likadana ut och det är många bollar i luften, det är det som är så roligt, säger Luana Palmqvist.

Varje batch som lämnar lagret kontrolleras av tre provsmakare.

Varje batch som lämnar lagret kontrolleras av tre provsmakare.

Judit Nilsson

Vill ta in ungdomar

En dryg tredjedel av de runt 750 anställda är likt Luana Haningebor. Nyligen utsågs företaget till Årets Haningeföretag, bland annat tack vare deras bidrag till lokalsamhället.

– Det är många ungdomar som får sitt allra första jobb här. Vi tar in 50-100 sommarvikarier varje år där många kommer från Haninge, säger HR-direktör Jenny Primér.

Enligt myten finns det bara två personer som samtidigt vet dryckens hemliga recept. Enligt Rebecca Gertsson, kommunikationschef, finns det ingen på anläggningen i Jordbro som har hela receptet.

Enligt myten finns det bara två personer som samtidigt vet dryckens hemliga recept. Enligt Rebecca Gertsson, kommunikationschef, finns det ingen på anläggningen i Jordbro som har hela receptet.

Judit Nilsson

Här jobbar människor från 40 länder, och mångfald och inkludering var en del av kommunens motivering till priset. Bland annat jobbar företaget med att få in fler kvinnor i mansdominerade yrken som lagerarbete och produktion.

Jenny Primér menar att de inte bara går efter vad som står i någons cv, utan vilken potential de ser.

– Annars finns en stor chans att du står och fiskar i samma damm, och då kommer vi aldrig att se en förändring.

"Det är inte ledningens pris, det är våra medarbetares pris", HR-direktör Jenny Primér om att de utsetts till Årets Haningeföretag.

"Det är inte ledningens pris, det är våra medarbetares pris", HR-direktör Jenny Primér om att de utsetts till Årets Haningeföretag.

Judit Nilsson

Myten om vattnet

Läskjätten kom till Jordbro 1997, och i dag tillverkas 1,5 miljoner liter läsk om dagen i den elva fotbollsplaner stora anläggningen på Dryckesvägen.

Inne på den högljudda produktionen finns flera stora vattentankar. Myten om varför företaget hamnade i Jordbro är att man besökte landets alla kommuner och provade det kommunala vattnet.

– Då kom man fram till Haninges var bäst, säger Niklas Engberg, chef för samhällsrelationer.

Huruvida det är en sann historia låter han vara osagt, men oavsett var i Sverige man dricker läsken kommer vattnet från Haninge. 90 procent av all Coca-Cola i landet produceras här.

Här visar Niklas Engberg upp hur plasten ser ut efter pant som sedan blåses upp till flaskor.

Här visar Niklas Engberg upp hur plasten ser ut efter pant som sedan blåses upp till flaskor.

Judit Nilsson

I receptionen till anläggningen syns julens antågande på en stor julgran och en röd tomte i en av företagets lastbilar. Men något som inte produceras här är julmust – trots tidigare försök att lansera drycken.

– Jul- och påskmust är ju en svensk tradition och några veckor om året är de väldigt stora. Men vi ser också att folk dricker mer Coca-Cola när man är ledig och firar saker, säger Jenny Primér.

Dricker du Coca-Cola eller julmust i december?