I oktober 2018 rullade de tre första självkörande bussarna ut i Barkarbystaden. Med sin hastighet på strax under 20 kilometer i timmen var tanken att SL-resenärer nu skulle komma ännu närmre sin ytterdörr.

Tidigare i år förlängdes linjen 549 från Stora torget hela vägen till Ikea.

Nu är det alltså dags att ta nästa steg. Den personal som tidigare funnits i bussarna, och som manuellt styrt bussen vid behov, kommer att försvinna.

– Vi vill inte att SL bara ska följa utvecklingen utan också leda den, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd.

Övervakar flera bussar i trafikledartorn

Från och med i höst kommer man att testa att låta styra bussarna från vad som närmast kan jämföras med flygplatsers trafikledartorn.

– Tanken är att man därifrån kan ingripa vid kritiska situationer. På så vis kan man övervaka flera bussar samtidigt. Tekniken är fortfarande i sin linda men det här är ett sätt att verkligen testa och pressa den till det yttersta.

Bussarna kommer att testas utan passagerare först. Och om allt går bra och alla tillstånd kommer på plats så får SL-resenärerna kliva på.

Kristoffer Tamsons tror inte att självkörande bilar kommer vara nästa stora grej – utan just fordon i kollektivtrafiken.

Men är det här inte bara en häftig grej, eller finns det riktig potential i det här?

– Vi håller på att lära oss tekniken och vi har inte nått dess fulla potential ännu. Men tekniken utvecklas och det går fort.

Flera delar på kostnaden

Testet drar igång under hösten och hela projektet är ett samarbete mellan bland andra Järfälla kommun, SL, Nobina och KTH. I och med att flera är med och betalar innebär det inte så stora kostnader för övriga resenärer eller skattebetalare, enligt Kristoffer Tamsons.

– Jag vill gärna hjälpa till att se att svensk fordonsindustri blir en föregångare. Kan vi göra sådan här försök i Sverige då är det ju till Sverige människor från runt om i världen kommer för att få svar.