I slutet av augusti stängdes Skansbron och Skansbrogatan – mellan Södermalm och söderort – av för biltrafik i norrgående riktning. Fotgängare och cyklister fick samsas på ena sidan av vägen.

Anledningen var att gång- och cykelbanorna skulle breddas, för ökad framkomlighet och trafiksäkerhet.

Under bygget har det varit trångt. Många bilister har också vittnat om att den begränsade framkomligheten tidvis har skapat ordentliga köer upp mot Gullmarsplan och på Skanstullsbron in mot Södermalm.

Det norrgående körfältet och en av gång- och cykelbanorna på Skansbron har varit avstängda sedan augusti.

Det norrgående körfältet och en av gång- och cykelbanorna på Skansbron har varit avstängda sedan augusti.

Mikael Andersson

Öppnar igen

Nästa vecka, tisdag 9 december, hävs avstängningen. Det betyder att det åter går att köra på Skansbron i båda riktningar. Den avstängda gång- och cykelbanan öppnar också.

– Vi räknar med att framkomligheten för biltrafiken återgår till läget innan enkelriktningen, skriver Magnus Johansson vid trafikkontoret.

Arbetet tar ett uppehåll, innan de sista åtgärderna kan påbörjas i mars 2026, om vädret tillåter. Det som kvarstår är arbete med kantstenen vid rondellen mot Sjöstan, vilket ska ske dagtid.

– Vi kommer även nattetid sätta refuger och fartgupp i gatan, samt fräsa och asfaltera bron. Ingen avstängning kommer att stå under dagtid.

Förhoppningen är att allt ska vara klart under april.

Gång- och cykelbanorna på Skansbron breddas för ökad framkomlighet och säkerhet.

Gång- och cykelbanorna på Skansbron breddas för ökad framkomlighet och säkerhet.

Mikael Andersson

Bygget på Skansbron skapar köer på annat håll

Vägarbetet täcker stora delar av Skansbron, och många får mindre plats. Samtidigt har det blivit mer köer på Johanneshovsbron och Skanstullsbron.

– Det kommer absolut in klagomål, säger Malinda Flodman vid trafikkontoret.

Skansbron byggs just nu om för att bredda cykelvägarna och smalna av körfilerna.

Enligt trafikkontorets preliminära rapport skulle varken cyklister eller fotgängare påverkas under bygget. Samtidigt har cyklister och fotgängare vittnat om både trängsel och köer.

Emil cyklar över bron varje dag.

Emil cyklar över bron varje dag.

Mikael Andersson

Emil Sjöstedt cykelpendlar över bron från Hammarby sjöstad till kontoret på Södermalm varje dag. Han säger att det ser väldigt olika ut beroende på när man är där, men under morgontrafiken märks det absolut av.

– Det blir ju en och en halv cykelfil för båda riktningarna. Så det blir trångt för oss som cyklar. Men jag antar att det behövs, man får stå ut under tiden.

Alma säger att det finns mindre plats och att det kan bli trångt, särskilt med barnvagn.

Alma säger att det finns mindre plats och att det kan bli trångt, särskilt med barnvagn.

Mikael Andersson

Även Alma passerar bron dagligen, och tycker att det märks att det finns mindre plats. Särskilt svårt blir det när hon måste gå över med barnvagn, när hon passar sina syskonbarn.

– Eftersom ingen kan använda den ena sidan måste alla samsas på den andra. Det blir absolut tajtare.

Petra Sellander brukar köra elsparkcykel över bron. Hon tycker inte att det är särskilt svårt att navigera bland bygget.

– Det är bra skyltat och så. Man hittar lätt och det funkar.

Petra tycker inte att vägarbetet märks av särskilt mycket.

Petra tycker inte att vägarbetet märks av särskilt mycket.

Mikael Andersson

Fler köer?

Under arbetet är körfilen i norrgående riktning på Skansbron avstängd, vilket har lett till mer köbildning på Johanneshovsbron och Skanstullsbron.

Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret, uppger att klagomål från både gående och bilister har börjart komma in.

– Det finns absolut klagomål. Samtidigt kommer det att bli mycket bättre än det var innan när det väl står klart.

Trafikkontoret undersöker i vilken mån det skulle gå att justera om trafikflödet under arbetet.

Bron ska stå färdig sommaren 2026.

Skansbron

Skansbron går över Hammarbyleden och kopplar ihop Södermalm med Hammarby Sjöstad. Den invigdes 1925.

Ca 6 000 gående, 4 400 cyklister och 17 500 fordon passerar bron varje dag.

Projektet beräknas kosta 29 miljoner kronor.

Den nya bron är planerad att vara färdig sommaren 2026.

Källa: Trafikkontoret/Stockholms stad

Bygget på Skansbron ställer till det för trafiken.

Bygget på Skansbron ställer till det för trafiken.

Mikael Andersson

Bygget på Skansbron skapar köer på annat håll

"Finns absolut klagomål" ✔ Andra broar drabbas ✔ "Bara att stå ut"