Skansbron byggs just nu om för att bredda cykelvägarna och smalna av körfilerna.

Enligt trafikkontorets preliminära rapport skulle varken cyklister eller fotgängare påverkas under bygget. Samtidigt har cyklister och fotgängare vittnat om både trängsel och köer.

Emil cyklar över bron varje dag.

Emil cyklar över bron varje dag.

Mikael Andersson

Emil Sjöstedt cykelpendlar över bron från Hammarby sjöstad till kontoret på Södermalm varje dag. Han säger att det ser väldigt olika ut beroende på när man är där, men under morgontrafiken märks det absolut av.

– Det blir ju en och en halv cykelfil för båda riktningarna. Så det blir trångt för oss som cyklar. Men jag antar att det behövs, man får stå ut under tiden.

Alma säger att det finns mindre plats och att det kan bli trångt, särskilt med barnvagn.

Alma säger att det finns mindre plats och att det kan bli trångt, särskilt med barnvagn.

Mikael Andersson

Även Alma passerar bron dagligen, och tycker att det märks att det finns mindre plats. Särskilt svårt blir det när hon måste gå över med barnvagn, när hon passar sina syskonbarn.

– Eftersom ingen kan använda den ena sidan måste alla samsas på den andra. Det blir absolut tajtare.

Petra Sellander brukar köra elsparkcykel över bron. Hon tycker inte att det är särskilt svårt att navigera bland bygget.

– Det är bra skyltat och så. Man hittar lätt och det funkar.

Petra tycker inte att vägarbetet märks av särskilt mycket.

Petra tycker inte att vägarbetet märks av särskilt mycket.

Mikael Andersson

Fler köer?

Under arbetet är körfilen i norrgående riktning på Skansbron avstängd, vilket har lett till mer köbildning på Johanneshovsbron och Skanstullsbron.

Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret, uppger att klagomål från både gående och bilister har börjart komma in.

– Det finns absolut klagomål. Samtidigt kommer det att bli mycket bättre än det var innan när det väl står klart.

Trafikkontoret undersöker i vilken mån det skulle gå att justera om trafikflödet under arbetet.

Bron ska stå färdig sommaren 2026.

Byggstart – gamla breda körfält blir 2,5 meter smalare

De breda körfälten på Skansbron är en rest från en tid då bilen stod i centrum – nu smalnas de av rejält. 

I stället får fotgängare och cyklister mer plats när bron nu byggs om.

Ombyggnaden på Skansbron är igång. I huvudsak handlar det om att bredda gång- och cykelbanor, medan bilarna får mindre utrymme.

På brons östra sida försvinner cykelbanan för att ge plats åt en större gångbana. Samtidigt breddas både den dubbelfiliga cykelbanan och gångbanan på den västra sidan. De två körfilerna för bilar smalnas av på bägge sidor.

Rondellen på södra sidan av Skansbron ska också få bredare gång- och cykelbanor. Dessutom ska underlaget på cykelbanan över bron bli jämnare.

Kostnaden för projektet beräknas till 29 miljoner kronor.

Föråldrade vägar

De två körfilerna smalnas av med sammanlagt nästan två och en halv meter till förmån för gående och cyklister. De breda körbanorna på bron är en följd av hur man prioriterade förr i tiden, enligt Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret.

– När man anlade körfilerna tog man i rejält eftersom man i första hand byggde för biltrafik. Det har förändrats i dag.

Byggperioden

Under bygget stängs körfilen mot Södermalm av och bron blir enkelriktad. Trots byggnadsställningar och avstängningar menar Malinda Flodman att varken fotgängare eller cyklister ska påverkas under arbetet.

– Skansbron är den minsta och äldsta av broarna som går däremellan, både Johanneshovsbron och Skanstullsbron har mycket mer trafik. Det här kommer nog inte att märkas särskilt mycket.

Den nya Skansbron planeras stå klar sommaren 2026

Skansbron

Skansbron går över Hammarbyleden och kopplar ihop Södermalm med Hammarby Sjöstad. Den invigdes 1925.

Ca 6 000 gående, 4 400 cyklister och 17 500 fordon passerar bron varje dag.

Den nya bron är planerad att vara färdig sommaren 2026.

Källa: Trafikkontoret/Stockholms stad

Skansbron byggs om för att ge mer utrymme åt cyklister.

Skansbron byggs om för att ge mer utrymme åt cyklister.

Olle Anrell

Byggstart – gamla breda körfält blir 2,5 meter smalare

Avspärrningar under byggtiden ✔ Kostar 29 miljoner ✔ Mer plats åt gående och cyklister