Ombyggnaden på Skansbron är igång. I huvudsak handlar det om att bredda gång- och cykelbanor, medan bilarna får mindre utrymme.

På brons östra sida försvinner cykelbanan för att ge plats åt en större gångbana. Samtidigt breddas både den dubbelfiliga cykelbanan och gångbanan på den västra sidan. De två körfilerna för bilar smalnas av på bägge sidor.

Rondellen på södra sidan av Skansbron ska också få bredare gång- och cykelbanor. Dessutom ska underlaget på cykelbanan över bron bli jämnare.

Kostnaden för projektet beräknas till 29 miljoner kronor.

Föråldrade vägar

De två körfilerna smalnas av med sammanlagt nästan två och en halv meter till förmån för gående och cyklister. De breda körbanorna på bron är en följd av hur man prioriterade förr i tiden, enligt Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret.

– När man anlade körfilerna tog man i rejält eftersom man i första hand byggde för biltrafik. Det har förändrats i dag.

Byggperioden

Under bygget stängs körfilen mot Södermalm av och bron blir enkelriktad. Trots byggnadsställningar och avstängningar menar Malinda Flodman att varken fotgängare eller cyklister ska påverkas under arbetet.

– Skansbron är den minsta och äldsta av broarna som går däremellan, både Johanneshovsbron och Skanstullsbron har mycket mer trafik. Det här kommer nog inte att märkas särskilt mycket.

Den nya Skansbron planeras stå klar sommaren 2026