PENDELN. Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons vill ersätta tågvärdarna med kameror. Foto: Stefan Källstigen

SL ersätter fysiska tågvärdar med kameror

Tågvärdar på plattformen som signalerar till lokföraren att köra är snart ett minne blott. Kameror ska sköta jobbet och tågvärdarna får andra arbetsuppgifter.

  • Publicerad 14:44, 10 jun 2021

Tågvärdarna på pendeltågen, som håller koll på på- och avstigande och signalerar till lokföraren att det går bra att åka, ska avskaffas.

I stället ska kameror installeras vid alla dörrpar, så att lokföraren från sin hytt kan övervaka att alla passagerare har kommit av och på och att det är säkert att köra.

Det väntas Region Stockholms trafiknämnd besluta vid sitt möte den 15 juni.

Införs nästa år

De kommer att börja användas nästa år och vara i drift fullt ut 2023.

Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) menar att man på så vis frigör resurser till annat trygghetsarbete.

Många resenärer tycker nog att tågvärdar skapar trygghet?

– Att övervaka dörrstängning är ett moment som kan automatiseras. Det är ett gammaldags sätt att arbeta som låser pengar och resurser. Parallellt med kamerasatsningen avsätter vi 75 miljoner kronor för riktade trygghetssatsningar för resenärerna, säger han.

Mobila trygghetsteam

Det handlar om mobila team med utryckningsfordon, och mobila resurser som stationeras ut för att snabbt kunna vara på plats vid incidenter.

På stationerna Stockholm city och Odenplan kommer det att finnas plattformsvärdar under uppstartsperioden.

Dörrar redan automatiska

Dörrsystemet övervakar redan i dag automatiskt att samtliga dörrpar är i säkert läge innan tåget kan köras.

Varje fordon får nu 24 kameror, totalt 3 069 kameror för hela flottan om 129 fordon. I lokförarens hytt kommer skärmar att installeras som ska ge föraren överblick över samtliga dörrpar.

Sparar pengar

Det budgeteras till 293 miljoner kronor. På sikt räknar man med att spara 120-150 miljoner kronor om året på att slopa tågvärdarna.

Mellan 350 och 400 anställda berörs av förslaget. De är anställda av MTR, som kör tågen för SL:s räkning. Tågvärdarna ska nu erbjudas andra befattningar inom företaget.

"Vilda västern på tågen"

Det har dock inte gjort Seko-facket mildare till sinnes.

–  Att fatta ett sådant här beslut i en tid där hoten och våldet på tågen ökar dramatiskt är inget annat än ett stort hån mot våra medlemmar och alla resenärer. Risken är uppenbar att det nu blir rena vilda västern på pendeltågen. Vi kommer nu att göra allt vi kan för att få stopp på detta. Det behövs fler tågvärdar på pendeltågen, inte färre, säger förbundsordförande Gabriella Lavecchia i ett pressmeddelande.

Kristoffer Tamsons poängterar att alla anställda garanteras anställningstrygghet.

– Men det är fullständigt naturligt att ha frågor och känna oro över vad som händer med ens jobb, säger han.

Så ska snigelfyran bli superfyran