Mellan Medborgarplatsen och Skanstull ska t-banans tätskikt renoveras. För att komma åt tunnlarna måste stora delar av södra Götgatan grävas upp. Arbetet väntas ta sex till sju år.

Första etappen inleds redan om en dryg vecka. Den 17 november är det tänkt att sätta igång med förberedande arbeten på Götgatan mellan Kocksgatan och Åsögatan.

Stopp för bilar

Lite efter det – exakt när är inte bestämt – stängs biltrafiken där av helt och är avstängd fram till 2027.

Ett par meter ska lämnas på var sida om avstängningen så att fotgängare och cyklister kan ta sig förbi.

Arbetena kommer att först märkas vid Götgatan 64–66 och 68 där entrétrappor tas bort. De ersätts av tillfälliga gångramper till barer och restauranger.

Cykelställ och trafikljus plockas ner.

Linje 66 får ny dragning över centrala Södermalm på obestämd tid.

Linje 66 får ny dragning över centrala Södermalm på obestämd tid.

Victor Malmcrona

Så påverkas kollektivtrafiken

Längs Götgatan går flera busslinjer som måste läggas om. Från 17 november får buss 66 – mellan Reimersholme och Barnängen – i stället gå via Söderledstunneln. Flera hållplatser, som Krukmakargatan, Södra station och Åsögatan tas bort. Hållplats Mariatorget tillkommer.

Nattbussarna 193, 194, 195, 791, 794 och 796 får ny dragning via bland annat Ringvägen.

Från 14 december leds 66:an om igen och får även den gå via Ringvägen, förbi Eriksdalshallen.

Förändringarna gäller tills vidare.

Minst en fil öppen

Nästa sträcka där bygget ska ta vid blir mellan Åsögatan och Vartoftagatan, som stängs av helt för bilar 2027–2028. Efter det hålls minst en bilfil öppen, fram till de sista etapperna 2029–2031. Då stängs det av helt från Ölandsgatan till och med Ringvägen.

– Tunnelbanan kommer inte påverkas under byggtiden och det kommer fortfarande gå att promenera och cykla på Götgatan även om det kommer att bli trångt, skriver Natalie Nordenswan, presskommunikatör vid SL.

Sju års bygge – då stängs trafiken på Götgatan av

Tätskiktet i t-banetunneln mellan Medborgarplatsen och Skanstull måste bytas ut. Det betyder stora störningar i trafiken på Götgatan i upp till sju år.

T-banans tätskikt i tunnlarna mellan Medborgarplatsen och Skanstull ska renoveras. Det betyder att stora delar av södra Götgatan måste grävas upp med start i höst. Projektet väntas pågå i sex till sju år.

Det är alltså ett rejält byggarbete som ska dra igång på en av stadens mest trafikerade och besökta gator. Bygget delas in i etapper för att påverkan ska vara så liten som möjligt.

Beroende på var avstängningarna sker ska bilar och bussar ledas om. Störst påverkan för biltrafiken väntas i början och slutet av arbetet.

Region Stockholm räknar med att renoveringen av tätskiktet innebär stor påverkan på trafiken.

Region Stockholm räknar med att renoveringen av tätskiktet innebär stor påverkan på trafiken.

Victor Malmcrona

Totalt avstängt eller enfiligt

Först ut är Götgatan mellan Folkungagatan och Åsögatan. Den etappen utförs från hösten 2025 till 2027.

2027–2028 det helt avstängt för bilar mellan Åsögatan och Katarina Bangata.

Efter det hålls minst en bilfil öppen, fram till de sista etapperna 2029–2031. Då stängs det av helt från Ölandsgatan till och med Ringvägen.

När biltrafiken skärs av helt ska den ledas om till andra gator.

– Påverkan på biltrafiken kommer att bli omfattande, skriver Sophie Gunnarsson, presskommunikatör vid Region Stockholm.

Tunnelbanan påverkas inte

Sträckan ska under hela perioden vara öppen för gående och cyklister, men bitvis blir det trångt. Tunnelbanan ska under tiden rulla på som vanligt.

– Verksamheterna längs Götgatan kommer att vara tillgängliga under genomförandet, skriver Sophie Gunnarsson.

Hon understryker dock att det här är hur planeringen ser ut just nu.

– Både uppdelningen i delområden och tider för genomförande kan komma att ändras när en entreprenör väl är på plats.

Så grävs gatan upp

Delområde 1 och 2: Folkungagatan till Åsögatan
Helt avstängt för motortrafik. Utförs 2025–2027.

Delområde 3: Åsögatan till Vartoftagatan
Helt avstängt för motortrafik mellan Åsögatan och Katarina Bangata, sedan enkelriktat söder ut. Utförs 2027–2028, parallellt med delområde 5.

Delområde 4: Vartoftagatan till Blekingegatan
Enkelriktat för motortrafik söder ut. Utförs 2028–2029 parallellt med delområde 6.

Delområde 5: Blekingegatan till Gotlandsgatan
Enkelriktat för motortrafik söder ut. Utförs parallellt med delområde 3.

Delområde 6: Gotlandsgatan till Ölandsgatan
Enkelriktat för motortrafik i södergående riktning. Utförs parallellt med delområde 4.

Delområde K2: Ölandsgatan till Ringvägen
Avstängt i sin helhet fram till Ringvägen. Korsningen är farbar men med begränsningar. Utförs 2029–2031.

Delområde K1: Folkungagatan till Björns trädgård
Farbar för samtlig trafik, dock med begränsningar i korsningen Götgatan/Folkungagatan. Utförs 2029–2031.

Delområden och tider kan komma att ändras.

Källa: Region Stockholm

Vad ska göras

Tunnelbanetunneln under södra Götgatan rustas upp.

Tätskiktet, som förhindrar att vatten tränger in, är slitet och måste bytas.

Tunneln invigdes 1933.

Det är den äldsta underjordiska passagen i tunnelbanesystemet.

Sektionen som ska renoveras är 925 meter lång och 8 meter bred.

2023 låg budgeten för projektet på 770 miljoner kronor.

Arbetet väntas pågå 2025–2031.

Källa: Region Stockholm

Region Stockholm räknar med att renoveringen av tätskiktet innebär stor påverkan på trafiken.

Region Stockholm räknar med att renoveringen av tätskiktet innebär stor påverkan på trafiken.

Victor Malmcrona

Sju års bygge – då stängs trafiken helt av på Götgatan

T-banans tätskikt måste bytas ✔ Pågår fram till 2031 ✔ Helt stopp i biltrafiken