Efter lång väntan är hela sträckan från Tappström till slottsinfarten vid Drottningholm klar. Strax innan jul öppnade fyra filer upp på Ekerövägen och permanenta trafikljus i korsningarna är på plats.

– Vi blev klara som planerat vecka 51. Vad vi har kunnat se har det rullat på sedan dess, säger Daniel Cannervik, kommunikatör på Trafikverket.

I samband med öppningen tillkom även nya, permanenta hastighetsbegränsningar. Från Edebyrondellen till Drottningholmsparken gäller nu 60 kilometer i timmen. Från Drottningholm fram till Nockebybron är det 40.

Anledningen är bland annat för att värna om kulturmiljön på Drottningholm och för att sänka bullernivån vid världsarvet och de närliggande bostäderna.

Daniel Cannervik, kommunikatör på Trafikverket.

Daniel Cannervik, kommunikatör på Trafikverket.

Mikael Andersson

– Det här är tidigt fastställda förutsättningar för att vi skulle få bredda vägen, säger Daniel Cannervik.

Även trafiksäkerhet och minskade utsläpp av partiklar och koldioxid ligger bakom den sänkta hastigheten.

Jungfrusundsbon Mats Kyling åker ofta in mot Stockholm. Enligt honom är det vanligt att förare struntar i de nya hastigheterna.

– Senast i dag såg jag folk köra i 80, det är ju en stor väg, säger han.

Världsarvet väger tungt

Själv tycker han att något mellan 60 och 80 kilometer i timmen hade varit en rimlig hastighet på hela sträckan.

Mats Kyling tror inte att 40-gränsen kommer att efterlevas.

Mats Kyling tror inte att 40-gränsen kommer att efterlevas.

Mikael Andersson

De nya hastighetsbegränsningarna har också skapat stor irritation i lokala Facebookgrupper. En vanlig åsikt är att en 60-gräns hade varit rimligt på hela sträckan.

Enligt Daniel Cannervik ska inte de nya hastigheterna ha lett till någon extra köbildning. Och att begränsningarna efterlevs är en fråga för polisen.

– Det här beslutet har skett i samråd med många andra aktörer, inte minst inom världsarvet och det har vägt väldigt tungt.

Ekeröbon Jan Henrik Ramel tycker att de nya trafikreglerna är ”idiotiska”.

Jan Henrik Ramel tycker att de nya reglerna är ”tramsiga”.

Jan Henrik Ramel tycker att de nya reglerna är ”tramsiga”.

Mikael Andersson

– Det är bökigt. Det hade varit bättre att ha 60 hela vägen.

Klart efter sommaren

Han tror att bytet av skyltar kommer ställa till det för den mindre uppmärksamma föraren.

– För många år sedan var det ett hastighetsbyte och jag såg inte de nya skyltarna. Så stod polisen där och jag fick böter. Värdelöst.

På väg ut från mataffären i centrum stannar Ekeröbon Sandra Mårtenson. Just nu är hon mammaledig med Ture så hon kör sällan över till Bromma, men hon tycker inte att de nya hastighetsbegränsningarna är en bra lösning.

– Med tanke på hur mycket köer det kan bli borde vi kunna köra 60 där, säger hon.

Sandra Mårtensson och sonen Ture.

Sandra Mårtensson och sonen Ture.

Mikael Andersson

Enligt Daniel Cannervik kan vägen just nu upplevas vara lite ojämn, men i sommar läggs ett sista lager asfalt på sträckan och arbetet med etappen, som påbörjades 2021, är klart.