Höstens busskaos i Haninge fortsätter att leda till upprördhet bland drabbade Haningebor.
Bjoern Holmgren i Söderby har nu startat en namninsamling och en tillhörande Facebookgrupp för att få kommunen att agera genom att sätta press på Trafikförvaltningen i Region Stockholm och bussoperatören Nobina.
Han har själv en 10-årig son som började pendla till skolan i Farsta i höstas och åker då med linje 832, som har varit hårt drabbad av förseningar, fullsatta bussar och inställda avgångar under hösten.
– Jag förstår att den trasiga bron vid Torvalla ställer till det för trafiken i Haninge men om man har den typen av hinder, och vet att det kommer vara så under lång tid, så kan man ju sätta in alternativa lösningar genom att lägga om linjer eller ta fram nya tidtabeller, säger han.
Nu hoppas han att namninsamlingen ska samla Haningebor och sätta press på kommunen, trots att det är regionen som styr över busstrafiken.
Söderbybon Bjoern Holmgren är initiativtagare till namninsamlingen.
Privat
Vad är det du vill att kommunen ska göra?
– Det behövs en dialog i ett större format. Det är inte lätt för oss som resenärer att få kontakt med Trafikförvaltningen. Det här handlar inte om en eller två avgångar utan om ett strukturellt fel. Vi kan inte sitta och felanmäla varje gång bussen är sen eller inte kommer.
I skrivande stund har namninsamlingen nära 800 signaturer.
– Ser kommunen att busstrafiken inte fungerar vore det rimligt att kommunen går till Trafikförvaltningen och ber om en tät dialog om lösningar. Hur är det möjligt att det inte kommit en lösning på 3-4 månader?
"Det här är något som bara ska lösas. Vanligt folk som jobbar 9-5 förväntar sig att det här fungerar, inte att vi politiker ska stå och kasta skit på varandra", säger Sven Gustafsson (M), ordförande i kommunstyrelsen.
Angie Gray
Öppet brev till trafikregionrådet
Enligt Elenore Bjelke, enhetschef utredning trafik på Haninge kommun, har man drivit frågan med regionen och Nobina under hösten.
– Vi har lyft fullsatta bussar, förseningar och bussar som åker förbi skolbarn. Och att det är en allvarlig situation där våra invånare inte kommer till skola och jobb. Vi har även lyft olika åtgärdsförslag men fått återkopplingen att de inte delar vår bild med fullsatta bussar, säger hon.
På måndagen skrev kommunstyrelsens ordförande Sven Gustafsson (M) ett öppet brev till trafikregionrådet Jakop Dalunde (MP) för att få till ett samtal.
– Det som är viktigt här är att region, kommun och Nobina sätter oss ner och hittar en lösning. Det här är något som mina invånare vill att vi löser, och då gör vi det, oavsett om Mitt Skifte skriver en namninsamling eller inte. Är det så att vi kan göra ännu mer för att göra det mer framkomligt i Haninge så ställer jag upp på det, säger han.
SL har tidigare hänvisat till att scheman och turer gjorts om i och med nya avtalet med Nobina och att störningarna beror på nya att scheman och förarbyten. Nobina har även hänvisat till att det är bron vid Torvalla som ställer till det.
– Det är olyckligt när det inte fungerar i regionen. Vi har den här bron som vi var tvungna att renovera. Vi kunde inte göra annat, den bron var inte inspekterad på 15 år och när vi märker att det finns risk för bärigheten så måste vi göra det här, säger Sven Gustafsson.
Nobina har tidigare gett besked att vissa förbättringar ska komma med tidtabellsskiftet 15 december men att störningar kan fortsätta tills arbetet med bron är färdigt, vilken den beräknas bli i februari.
Dalaröbor rasar mot busstrafiken: "Gått utför"
Förseningar, inställda avgångar och dålig information. Det har blivit vardag för Haninges bussresenärer i höst.
För många Dalaröbor har det inneburit stora problem.
Det regnar lätt över bussresenärerna vid Slakthusområdet. Om sex minuter ska bussen till Dalarö gå och spänningen växer om den ska dyka upp eller inte.
Under hösten har flera busslinjer i Haninge dragits med inställda turer och kraftiga förseningar. Två av dem är 869 och 839, från Globen respektive Handen, till Dalarö.
– Sedan augusti har det bara gått utför. Härifrån är det nästan alltid förseningar. Kommer den i tid blir man förvånad, säger Peter Bengtsson som åker sträckan nästan dagligen.
"Ibland står det att det rör sig om framkomlighetsproblem, men 861 till Nynäshamn går som den ska", säger Dalaröbon Peter Bengtsson.
Anna Ludvigsson
Ibland åker han till Handen för att ta 839 men den dyker ofta inte upp alls.
– Där är det totalt kaos.
17-årige Anton Järphagen åker från Dalarö till gymnasiet vid Fridhemsplan varje dag.
– Det har varit mycket värre än förra året. Ofta är bussen försenad, men ibland går den inte alls.
17-årige Anton Järphagen har mycket strul med bussarna på eftermiddagarna sedan skolstarten. "Ofta får man ingen förvarning i appen att den är sen, och sedan dyker den inte upp alls."
Anna Ludvigsson
Oskyddad hållplats
Att det varken finns busskur eller belysning vid hållplatsen gör det inte bättre, menar Carin Renger. Hon tar allt oftare tar bilen.
– Jag orkar inte med det här.
När avgångstiden passerat och ingen buss dykt upp försvinner den från skylten vid Globen och i appen. Ovissheten har gjort att Peter Bengtsson åkt mycket taxi under hösten.
– Vi vuxna kan ju ringa en taxi och ligga ute med pengar. Men det är många barn och unga på Dalarö som åker bussen till skolan, de kan inte lägga ut 1000 kronor.
Drygt en kvart efter avgångstid dyker bussen upp i Globen till Dalaröbornas glädje.
Carin Renger tycker att busshållplatsen måste tillbaka till Gullmarsplan. "Där kan vi i alla fall stå inne och det går tre tunnelbanelinjer och andra bussar så man kanske kan ta sig lite närmre hem."
Anna Ludvigsson
"Inte optimerat utifrån verkligheten"
Enligt SL började problemen när det nya avtalet med Nobina trädde i kraft 18 augusti. Eftersom bussar i Tyresö inte längre körs av Nobina, utan av VR, har scheman och turer gjorts om.
"Förarnas schema och hur förare ska byta av varandra är inte optimerat utifrån verkligheten, därför blir trafiken väldigt störningskänslig", skriver SL:s kommunikatör Sophie Gunnarsson.
Enligt David Erixon, presschef på Nobina, rör det sig inte enbart om att ställa om till det nya avtalet, utan även om den trasiga bron över 73:an vid Torvalla.
– Det gör att annan trafik flyttas ut på andra vägar och leder till förseningar och i vissa fall inställda turer. Men vi jobbar just nu med stora förändringar i turtabeller, förarskiften och fordon. I december är det tidtabellsskifte och vi tror verkligen att våra resenärer ska se en förbättring då, säger han.
"Vi har börjat köra mer bil. Jag har bott på Dalarö i 13 år och det blir mer bilar på 73:an hela tiden med mer och mer köer. Det här hjälper ju inte med det", säger Peter Bengtsson.
Anna Ludvigsson
Påverkar arbetssituationen
Men helt smärtfritt kommer det troligen inte bli förrän bron över 73:an är reparerad, menar han. Senaste beskedet är att kommunen hoppas kunna öppna bron helt i början på februari.
Flera resenärer har upplevt att problemen lett till en väldigt stressig situation för förarna, och en resenär har gjort en anmälan till Arbetsmiljöverket.
– Jag har full förståelse för att det kan ha upplevts som stressigt, och varit stressigt, och det vill vi förändra med den nya tidtabellen, säger David Erixon om personalens situation.
David Erixon, presschef Nobina.
Hans Alm 2025
Härifrån är det nästan alltid förseningar. Kommer den i tid blir man förvånad.
Så har kundsynpunkterna ökat på linjerna 869 och 839
2024:
Augusti: 9
September: 27
Oktober: 23
November: 8
2025:
Augusti: 59
September: 129
Oktober: 98
November: 124 (fram till 12/11)
Förseningsavgifter för specifika linjer är inte sammanställt ännu, enligt SL.
Källa: Trafikförvaltningen i regionen
Så många avgångar har ställts in på alla busslinjer i Haninge
Augusti: Planerade avgångar 60 139. Inställda: 253
September: Planerade avgångar: 62 772. Inställda: 319
Oktober: Planerade avgångar 63 166. Inställda: 318
Källa: Trafikförvaltningen i regionen
Dalaröresenärer har varit hårt drabbade av förseningar under hösten.
Anna Ludvigsson