Med start på måndag tar bolaget VR över busstrafiken i Tyresö.
På sikt ska busstrafiken köras med elbussar i Tyresö, men i väntan på de nya bussarna har VR lånat in äldre bussar från SL. Bussarnas IT-system behöver bytas ut i och med det nya trafikavtalet.
SL varnar därför för att det finns risk för busstrul.
– Vi försöker bygga om bussarna nattetid så vi har så mycket bussar som möjligt som kan vara ute i trafik, säger Karolina Wichman, projektkommunikatör vid SL.
Det kan hända att bussar behöver ställas in.
– Bussförare har en radio som de har kontakt med trafikledningen med. Fungerar inte den så får bussen inte köras. Vi ser risken som ganska liten, men vi vill flagga för att risken finns.
SL uppmanar resenärer att planera sina resor och hålla koll i reseplaneraren i SL:s app och hemsida.
Kallat in extra personal
SL beräknar att det eventuella busstrulet ska vara över en till två veckor efter att VR tar över.
Under tiden som IT-systemet uppgraderas kan det bli mer analoga lösningar. Till exempel digitala skärmar i bussarna och skyltar utanpå bussarna kanske inte fungerar som de ska.
– Det kan handla om att alla hållplatslägen inte syns digitalt inne i bussen utan att föraren i stället ropar ut hållplatserna. Det kan också finnas pappersskyltar på bussarna som talar om vilken linje det är, säger Karolina Wichman.
VR har förberett sig på flera sätt för att möta övergången och har kallat in extra personal.
– Vi har monterat hela sommaren. Just nu är vi ute och testar så att IT-systemet verkligen fungerar, sa Lars-Åke Wågström, trafikchef för VR till Mitt i Tyresö i veckan.
All av Nobinas personal i Tyresö som ville stanna kvar har fått följa med till VR, enligt honom.
Lars-Åke Wågström är VR:s trafikchef.
Thomas Carlgren
80 elbussar beställda
Drygt 80 bussar kommer att vara i trafik i Tyresö.
VR hade först räknat med att köra större delen av trafiken med elbussar, men SL dröjde ovanligt länge med att godkänna bussbeställningen, som Mitt i Tyresö har skrivit om. Det ledde till en tvist som slutade med att SL gick med på att i en förlikning betala runt 70 miljoner till VR.
VR har beställt ett 80-tal elbussar och ett 15-tal biodieselbussar. En minibuss som går på biobränsel har kommit. Resten dröjer.
– Vi kommer fasa in de nya bussarna i takt med att vi får dem. Innan nästa sommar har vi bara nya bussar i Tyresö.
VR har beställt ett 80-tal elbussar och ett 15-tal biodieselbussar till Tyresö. Bilden visar VR:s elbussar i Kristianstad.
Jakob Pihl
De äldre inlånade bussarna som används under tiden är cirka 15 år gamla.
– Vi har gått igenom dem och fixat till och säkerställt att de ska vara i så bra skick det går men det är gamla bussar.
Äldre bussar redan i sommar
Under sommaren, när Nobina har kört trafiken, har det varit med andra bussar än vanligt på vissa håll i Tyresö. Bakgrunden är att Nobina står inför samma IT-uppgradering som VR, i och med Nobinas nya trafikavtal i Haninge och Nynäshamn.
– För att klara av den gigantiska utbyggnationen och vara redo när avtalet börjar har vi tvingats flytta bussar och det har gjort att en del bussar i Tyresö har bytts ut i vissa fall till äldre, säger David Erixon, presschef vid Nobina.