Det regnar lätt över bussresenärerna vid Slakthusområdet. Om sex minuter ska bussen till Dalarö gå och spänningen växer om den ska dyka upp eller inte.
Under hösten har flera busslinjer i Haninge dragits med inställda turer och kraftiga förseningar. Två av dem är 869 och 839, från Globen respektive Handen, till Dalarö.
– Sedan augusti har det bara gått utför. Härifrån är det nästan alltid förseningar. Kommer den i tid blir man förvånad, säger Peter Bengtsson som åker sträckan nästan dagligen.
"Ibland står det att det rör sig om framkomlighetsproblem, men 861 till Nynäshamn går som den ska", säger Dalaröbon Peter Bengtsson.
Anna Ludvigsson
Ibland åker han till Handen för att ta 839 men den dyker ofta inte upp alls.
– Där är det totalt kaos.
17-årige Anton Järphagen åker från Dalarö till gymnasiet vid Fridhemsplan varje dag.
– Det har varit mycket värre än förra året. Ofta är bussen försenad, men ibland går den inte alls.
17-årige Anton Järphagen har mycket strul med bussarna på eftermiddagarna sedan skolstarten. "Ofta får man ingen förvarning i appen att den är sen, och sedan dyker den inte upp alls."
Anna Ludvigsson
Oskyddad hållplats
Att det varken finns busskur eller belysning vid hållplatsen gör det inte bättre, menar Carin Renger. Hon tar allt oftare tar bilen.
– Jag orkar inte med det här.
När avgångstiden passerat och ingen buss dykt upp försvinner den från skylten vid Globen och i appen. Ovissheten har gjort att Peter Bengtsson åkt mycket taxi under hösten.
– Vi vuxna kan ju ringa en taxi och ligga ute med pengar. Men det är många barn och unga på Dalarö som åker bussen till skolan, de kan inte lägga ut 1000 kronor.
Drygt en kvart efter avgångstid dyker bussen upp i Globen till Dalaröbornas glädje.
Carin Renger tycker att busshållplatsen måste tillbaka till Gullmarsplan. "Där kan vi i alla fall stå inne och det går tre tunnelbanelinjer och andra bussar så man kanske kan ta sig lite närmre hem."
Anna Ludvigsson
"Inte optimerat utifrån verkligheten"
Enligt SL började problemen när det nya avtalet med Nobina trädde i kraft 18 augusti. Eftersom bussar i Tyresö inte längre körs av Nobina, utan av VR, har scheman och turer gjorts om.
"Förarnas schema och hur förare ska byta av varandra är inte optimerat utifrån verkligheten, därför blir trafiken väldigt störningskänslig", skriver SL:s kommunikatör Sophie Gunnarsson.
Enligt David Erixon, presschef på Nobina, rör det sig inte enbart om att ställa om till det nya avtalet, utan även om den trasiga bron över 73:an vid Torvalla.
– Det gör att annan trafik flyttas ut på andra vägar och leder till förseningar och i vissa fall inställda turer. Men vi jobbar just nu med stora förändringar i turtabeller, förarskiften och fordon. I december är det tidtabellsskifte och vi tror verkligen att våra resenärer ska se en förbättring då, säger han.
"Vi har börjat köra mer bil. Jag har bott på Dalarö i 13 år och det blir mer bilar på 73:an hela tiden med mer och mer köer. Det här hjälper ju inte med det", säger Peter Bengtsson.
Anna Ludvigsson
Påverkar arbetssituationen
Men helt smärtfritt kommer det troligen inte bli förrän bron över 73:an är reparerad, menar han. Senaste beskedet är att kommunen hoppas kunna öppna bron helt i början på februari.
Flera resenärer har upplevt att problemen lett till en väldigt stressig situation för förarna, och en resenär har gjort en anmälan till Arbetsmiljöverket.
– Jag har full förståelse för att det kan ha upplevts som stressigt, och varit stressigt, och det vill vi förändra med den nya tidtabellen, säger David Erixon om personalens situation.
David Erixon, presschef Nobina.
Hans Alm 2025