Saltsjöbanans tåg har havererat med onormalt hjulslitage och tagits ur trafik sedan i påskas. SL har haft problem att smörja spåren rätt. Men nu närmar sig en återöppning.
”Mellan den 6 och den 11 oktober kommer fler provtåg att köra på Saltsjöbanan, och i högre hastigheter. Om allting går som det ska under testerna, är förhoppningen att Saltsjöbanan ska öppna igen under hösten eller framåt tidig vinter”, skriver SL på sin hemsida.
I september i år sammanställde SL för Mitt i alla åtgärder som utfördes på Saltsjöbanan under tiden trafiken var avstängd. Satsningar på 485 miljoner kronor. Allt från dubbelspår och nya plattformar i Tattby och Fisksätra, nya säkerhetssystem, gångtunnlar i Saltsjö-Järla och Saltsjö-Duvnäs, plattform på Ringvägen, stålbro över Saltsjöbadesvägen, plattform på Ringvägen, bergssprängningar och upprustning av Neglingedepån.
”Tappade bort det”
Trots alla problem med spårens smörjbalans och tåg med onormalt hjulslitage glömde SL bort att berätta att även smörjsystemet byttes under förra året. Enligt SL:s presskommunikatör Elin Lindström handlar det om en kommunikationsmiss inom SL.
– Det berodde på att vi i presstjänsten inte fick information om det när vi samlade in underlag. Jag tror att anledningen till det är att de personer som i sin tur gav oss svar inte själva hade jobbat med just den delen och därför tappade bort det i sammanställningen.
Men Saltsjöbanans problem har ju berott på smörjningen av spåren hur kunde ni tappa bort det?
– Eftersom det inte har bedömts som relevant eller som den stora orsaken till problemen, säger SL:s presskommunikatör Elin Lindström.
Bedömer ni det nu som orsaken till problemen?
– Nej, det är många olika orsaker. Det är inte att smörapparaterna är dåliga men placeringen har inte varit helt optimal. Nu har vi satt ut fler smörjapparater och placerat dem bättre i förhållande till kurvor och bytt till ett nytt smörjmedel.
Tidigare har ni inte velat ge en tidpunkt för när tågen kan börja rulla igen. Varför gör ni det nu?
– Nu ser vi att det går såpass bra med trafiktesterna – allt pekar åt rätt håll. När vi ser att allt är som det ska kommer vi komma med ett mer exakt datum.
Bussar fortsätter köra
När tågen väl rullar igen kommer Saltsjö-Järla fortsatt att vara slutstation eftersom Nacka kommun har asfalterat banvallen för att kunna leda om biltrafiken under tiden Värmdövägen byggs om.
SL har fortsatt att betala entreprenören Stockholms spårvägar 3,5 miljoner kronor i månaden under tågstoppet – lika mycket som när tågen kördes. Samtidigt har SL tvingats att köpa in ersättningsbussar för 11 miljoner kronor i månaden.
Direktbussar från Saltsjöbaden och Solsidan kommer att fortsätta köra till Glasbruksgatan och Cityterminalen även när tågen rullar igen, uppger SL.