Donald Young, 38, går mot busshållplatsen i Fisksätra centrum, sätter sig på en bänk för att vänta på Saltsjöbanans ersättningsbuss som ska ta honom mot jobbet i Sickla.

Han flyttade nyss till Fisksätra och ser fram emot att åka med Saltsjöbanan. Men eftersom tågen har stått still sedan i mitten av april är det buss som gäller. Han förbluffas över att SL har betalat entreprenören Stockholms spårvägar lika mycket när tågen har stått still som när de har körts: närmare 3,5 miljoner kronor i månaden. Samtidigt har SL under perioden tvingats ta in ersättningsbussar för närmare 11 miljoner kronor i månaden.

– Jättemärkligt, säger Donald Young.

Trots ersättningsbussarna betalar SL samtidigt för tågen som står still.

Trots ersättningsbussarna betalar SL samtidigt för tågen som står still.

Johan Kristensen

”Går miste om bonus”

SL framhåller att entreprenören har fått grundersättningen på 75 procent men gått miste om resterande 25 procent och bonus.

– Trafikutövaren ska kunna täcka de kostnader som finns oavsett. Det säkerställer att man kan betala personalen, genomföra det löpande underhållet och betala sina lokaler. Utöver det går de också miste om möjlighet till bonus när trafiken inte går, säger presskommunikatören Elin Lindström.

SL är överens med Stockholms spårvägar om att avvakta med starten av tågtrafiken.

– Så vi ser att åtgärderna fungerar och kan känna oss trygga med att problemen med smörjbalansen inte uppstår igen. Det är helt nödvändigt för att återuppbygga förtroendet för SL och för Saltsjöbanan, säger hon.

Trots Saltsjöbanans haveri är Donald Young relativt nöjd med SL. ”Jag är från USA och där är kollektivtrafiken fruktansvärd, så jag tycker ändå att det fungerar ganska bra här.”

Trots Saltsjöbanans haveri är Donald Young relativt nöjd med SL. ”Jag är från USA och där är kollektivtrafiken fruktansvärd, så jag tycker ändå att det fungerar ganska bra här.”

Johan Kristensen

”Måste fungera”

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) tycker att det är naturligt att SL betalar Stockholms spårvägar trots haveriet. 

– Det pågår intensivt arbete även om den ordinarie trafiken inte rullar och operatören får ersättning för sin del av arbetet. När problemen med smörjbalansen har åtgärdats och trafiken åter är i gång kommer dialog ske om hur kostnader kopplade till stoppet ska hanteras. 

Saltsjöbanan stoppades den 1 januari 2023 för bland annat bygge av dubbelspår i Fisksätra och Tattby. Totalt renoverades Saltsjöbanan för 485 miljoner kronor innan den öppnade igen i mitten av december 2024. Än så länge har resenärerna haft svårt att märka någon förbättring.

– Jättebra att de har gjort dubbelspår så att man kan få tätare trafik så småningom. Men det måste fungera, säger kommunalrådet Mats Gerdau (M).

Anton Fendert är inne på samma linje.

– Vi rustar upp Saltsjöbanan för att kunna utveckla trafiken med tätare trafik, mer bekväma tåg och mindre buller. Det är såklart olyckligt att operatören har utmaningar med att få i gång trafiken, men jag räknar med att problemen med smörjbalansen ska kunna lösas och att vi tack vare investeringar i Saltsjöbanan ska kunna förenkla för kollektivtrafikresenärer för många årtionden framåt.

Stockholms spårvägar vill inte svara på några frågor om Saltsjöbanan utan hänvisar till SL.