Bilderna är en första blick inuti några av tunnelbanans nya stationer. Utseendet har tagits fram tillsammans med konstnärer som varit med i processen sedan 2015 och jobbat tätt ihop med arkitekter och ingenjörer.

– Konsten är viktig i Stockholms tunnelbana och vi är stolta över att vi är med och bygger vidare på traditionen med världens längsta konstutställning, säger Martin Hellgren, chef för stationerna längs Blå linjens förlängning, i en kommentar.

Sofia

Station Sofia hamnar 100 meter under Stigbergsparken och nås enbart via hissar.

Station Sofia hamnar 100 meter under Stigbergsparken och nås enbart via hissar.

Region Stockholm/Sweco

Väggarna till stationsrummet på Sofia är tänkt att gå i himmelblått, även om himlen just härifrån är väldigt långt bort.

Väggarna till stationsrummet på Sofia är tänkt att gå i himmelblått, även om himlen just härifrån är väldigt långt bort.

Region Stockholm/Sweco

Nacka

Stationen i Nacka får tre entréer. Så här är den tänkt mot Vikdalsbron tänkt att se ut.

Stationen i Nacka får tre entréer. Så här är den tänkt mot Vikdalsbron tänkt att se ut.

Region Stockholm/Sweco

Nacka stations entré mot Jarlabergsvägen. Här nås plattformen via hissar.

Nacka stations entré mot Jarlabergsvägen. Här nås plattformen via hissar.

Region Stockholm/Sweco

Järla

Intill Saltsjöbanans station Saltsjö-Järla byggs t-banans station Järla, med plattformen 25 meter under marken.

Intill Saltsjöbanans station Saltsjö-Järla byggs t-banans station Järla, med plattformen 25 meter under marken.

Region Stockholm/Sweco

Slakthusområdet

Slakthusområdets station får två uppgångar och plattformen ligger ungefär 50 meter under mark. Stationen hamnar ungefär 200 meter från Globens station.

Slakthusområdets station får två uppgångar och plattformen ligger ungefär 50 meter under mark. Stationen hamnar ungefär 200 meter från Globens station.

Region Stockholm/Sweco

Sickla

Nära köpkvarteren hamnar Sickla station. Den får fyra entréer. Så här är stationshuset tänkt att se ut, vilken ligger i nära anslutning till Tvärbanan och Saltsjöbanan.

Nära köpkvarteren hamnar Sickla station. Den får fyra entréer. Så här är stationshuset tänkt att se ut, vilken ligger i nära anslutning till Tvärbanan och Saltsjöbanan.

Region Stockholm/Sweco

Gullmarsplan

Gullmarsplan får en ny plattform för blå linje och den byggs under gröna, 70 meter ner i marken. Uppgången vid Mårtensdal är tänkt att se ut så här.

Gullmarsplan får en ny plattform för blå linje och den byggs under gröna, 70 meter ner i marken. Uppgången vid Mårtensdal är tänkt att se ut så här.

Region Stockholm/Sweco

Här är mellanplanet vid Gullmarsplan, en rulltrappa ovan plattformen.

Här är mellanplanet vid Gullmarsplan, en rulltrappa ovan plattformen.

Region Stockholm/Sweco