Brommadepån, som ligger vid Drottningholmsvägen mellan Ulvsundaplan och Alviksplan, byggdes 1944 och rymde från början både tunnelbanetåg, bussar och spårvagnar från Nockebybanan och tvärbanan.
I dag är depån uppställningsplats för spårvagnar på Nockebybanan.
I november ska verkstadsbyggnaden börja rivas.
Det 30 000 kvadratmeter stora markområdet där depån ligger ägs av Stockholms stad och hyrs ut till SL.
Nu har SL för sin del kommit fram till hur en ny mindre depå ska se ut. Den nya byggnaden får bland annat en fasad i tegel och puts med stora välvda fönster och byggnadens södra långsida kommer att vara upplyst kvälls- och nattetid.
Branko Vukmirovic, som ritat vagnhallen, säger till SL:s hemsida att han vill att byggnaden ska bidra till en levande och trygg miljö.
"Och så vill vi ge något extra till alla barn och vuxna som älskar tåg och spårvagnar, genom att göra det möjligt att spana in vagnarna från gatan."
Får grönt tak
Tegel och stora välvda fönster var vanligt förekommande i äldre tiders lokstallar, enligt Branko Vukmirovic, som vill att den nya depån ska ses som ett modernt lokstall.
Kent Hietala, SL:s projektledare, säger till hemsidan att samtidigt som SL bygger för framtiden känns det bra att genom arkitekturen behålla kontakten med Brommadepåns historia.
Den nya depåhallen får ett grönt sedumtak som är ett tak med vegetation som bland annat bidrar till att fördröja dagvatten och dämpar buller. Ett underjordiskt vattenmagasin kommer komplettera depåbyggnaden. Vattenmagasinet ska rymma den volym regnvatten som beräknas falla vid extrema regn, 70 kubikmeter.
Rivningen av verkstadsbyggnaden beräknas börja i november och pågå i tre till fyra månader.
Nya vagnhallen ska stå klar 2028. Därefter kan övriga byggnader börja rivas.