Nästa år invigs första etappen av Förbifart Stockholm – sträckan mellan Häggvik och Hjulsta – och 2030 ska hela den enorma vägtunneln mellan Kungens kurva och Sollentuna öppnas för trafik.

Den första sträckan av Förbifart Stockholm har redan provkörts.

Den första sträckan av Förbifart Stockholm har redan provkörts.

Tomas Stark

För hundratusentals bilpendlare både norr och söder om stan leder det till mycket stora tidsvinster när Essingeleden och Södra länken avlastas. Nyttan för länets invånare kan räknas i miljardbelopp varje år, visar en ny rapport från Mälardalsrådet.

Någon gång under 2030-talet ska också Tvärförbindelse Södertörn stå klar – en två mil lång mötesfri, fyrfilig motorled mellan Kungens kurva och Jordbro.

Tvärförbindelse Södertörn har ännu inte byggstartats men beräknas bli klar under 2030-talet.

Tvärförbindelse Södertörn har ännu inte byggstartats men beräknas bli klar under 2030-talet.

Trafikverket

På 60 års sikt uppskattas restidsvinsterna av de stora trafikinvesteringarna i länet bli totalt 132 miljarder kronor. Den absoluta merparten kommer från Förbifarten och Tvärförbindelsen.

Ekerö i särklass

Privatbilisterna vinner mest – 55 procent av nyttan – medan 28 procent av mångmiljardvinsten uppstår genom att kollektivtrafikens resenärer kommer fram snabbare. Resten – 16 procent av vinsten – fördelas mellan yrkes- och godstrafiken.

Andra effekter av den förbättrade tillgängligheten blir att taxeringsvärdena för fastigheter ökar snabbare än de hade gjort annars.

 Så blir sträckningen av Förbifart Stockholm – som snart är klar för trafik.

Så blir sträckningen av Förbifart Stockholm – som snart är klar för trafik.

Trafikverket

Men det är inte alla i länet som får del av den samhällsekonomiska boosten – och vissa vinner mycket mer än andra.

I särklass mest gynnas de som bor i Ekerö som tjänar sex och en halv gånger så mycket i restidsnytta som snittet för länet.

Kungens kurva, sett söderifrån när E4 Förbifart Stockholm är klar.

Kungens kurva, sett söderifrån när E4 Förbifart Stockholm är klar.

Trafikverket

I Ekerö blir nyttan på 60 års sikt 346 885 kronor per person, jämfört med bara 17 471 kronor per person för Nackaborna, som hamnar i botten av listan.

Uppgång med 14 procent

Samma skillnad syns om man tittar på taxeringsvärdenas utveckling – på Ekerö blir det en uppgång med 14,4 procent, jämfört med bara en halv procent i Nacka.

Andra kommuner som hamnar i topp när det gäller både restidsnytta och värdeutveckling är Järfälla, Huddinge, Botkyrka och Upplands-Bro.

Tvärförbindelse Södertörn välkomnas av dem som vill ha enklare bilförbindelse från öst till väst, medan kritikerna anser att en ny motorväg går på tvärs mot klimatmålen.

Tvärförbindelse Södertörn välkomnas av dem som vill ha enklare bilförbindelse från öst till väst, medan kritikerna anser att en ny motorväg går på tvärs mot klimatmålen.

Trafikverket

I kronor och ören vinner Stockholms kommun mest – eftersom befolkningen är störst där, men räknat per invånare hamnar Stockholms invånare strax under länssnittet.

Totalt i hela Mälardalen ger de planerade trafikinvesteringarna – inklusive spårprojekt som Ostlänken och fyrspårsutbyggnad till Uppsala – samhällsekonomiska nyttor om 222 miljarder kronor genom bland annat restidsvinster, klimatnyttor och ökade skatteintäkter.