Med hjälm, varselväst och en personlig GPS-sändare som spårar vår plats får Mitt i vara bland de första som åker genom tunneln.

– Här har vi provmålat grönt i väggens nederkant. Det signalerar om man är på väg upp eller ner i tunneln, en hjälp att orientera sig som är bra för en del tycker att det är otäckt att åka i tunnel, säger Peter Hellström, Trafikverkets biträdande projektchef för E4 Förbifart Stockholm och för dagen något av en reseledare längst fram i bussen.

– Vi kallar färgen för ”sommaräng”, tillägger han, vilket lockar till fniss då vi färdas neråt i tunneln omslutna av idel fuktig grå betong.

"Sommaräng" i betongen.

"Sommaräng" i betongen.

Tomas Stark

Ny restid: 15 minuter

Förbifarten ska gå från Kungens kurva i söder till Häggvik i norr med sex nya trafikplatser ovan jord. Drygt 18 av 21 kilometer går i tunnel.

Restiden för hela sträckan beräknas i normala förhållanden till 15 minuter, så tidsvinsterna kommer att bli stora jämfört med dagens rutt mellan Kungens kurva och Häggvik. Men väntan har varit lång. Planeringen inleddes 2001 och själva arbetet med tunnelsprängningar 2016.

Tidigare var det tänkt att förbifarten skulle öppnas i sin helhet 2030, men i fjol kom Trafikverket fram till att man ska öppna den 3,5 kilometer långa sträckan mellan Häggvik och Hjulsta i förväg, hösten 2026. Något exakt datum är inte satt.

Det som återstår nu är installation och testning av de tekniska systemen men själva tunneln, som är 2 kilometer lång, är klar.

”En underjordisk bro”

Bussen stannar längst ner i tunneln men vi är bara cirka 20 meter ner under marken, berättar Peter Hellström.

– Den södra tunneln är djupare, 70 meter som mest. Här är det inte så djupt, vi ser ju ljuset i tunneln där borta, säger han och pekar mot dagsljuset som sipprar in från trafikplats Akalla i norr.

Peter Hellström beskriver tunneln ”som en bro om vi skulle vända på kartan”.

– Vi bygger en underjordisk bro, kan man säga.

Peter Hellström, biträdande projektchef för E4 Förbifart Stockholm, agerade "reseledare" på bussturen som arrangerades av Trafikverket och Mälardalsrådet. I bakgrunden syns några av passagerarna – branschfolk, politiker, tjänstemän och journalister.

Peter Hellström, biträdande projektchef för E4 Förbifart Stockholm, agerade "reseledare" på bussturen som arrangerades av Trafikverket och Mälardalsrådet. I bakgrunden syns några av passagerarna – branschfolk, politiker, tjänstemän och journalister.

Tomas Stark

Två separata tunnelrör

Vägen består av två helt separata tunnelrör, ett för södergående och ett för norrgående trafik, med tre körfält i varje. Så det blir ingen mötande trafik.

Förbifarten ska dessutom ha kameraövervakning dygnet runt, detektorer, brandbekämpningssystem, och rejäl ventilation inklusive fläktar som kan användas åt båda hållen.

– På så sätt kan vi bestämma vart röken ska ta vägen, bort från människorna. Och tack vare fläktarna klarar vi av att ha stillastående trafik här, till skillnad från till exempel Södra länken som man ibland måste stänga, säger Peter Hellström.

Kraftiga fläktar, och de kan användas åt båda hållen.

Kraftiga fläktar, och de kan användas åt båda hållen.

Tomas Stark

Ytterligare ett bidrag till säkerheten är att utrymningsvägar finns var hundrade meter i tunneln, berättar han och visar en grön dörr som kontrasterar väl mot betongväggen.

– Där inne finns räddningsrum och eftersom det är två separata tunnlar kan räddningstjänsten gå in i den ena och ta sig ut via den andra.

Dörren in till en av många utrymningsvägar i tunneln.

Dörren in till en av många utrymningsvägar i tunneln.

Tomas Stark

”Vackraste delen”

Så är det dags att äntra bussen igen och åka vidare i tunneln, upp till Trafikplats Akalla och vidare mot Häggvik där förbifarten ska ansluta till E4 Uppsalavägen, Norrortsleden och det lokala vägnätet.

Bussen har vänt precis innan Häggvik och vi är på väg in i tunneln igen, den här gången i den södergående delen, för återfärd till Hjulsta.

Bussen har vänt precis innan Häggvik och vi är på väg in i tunneln igen, den här gången i den södergående delen, för återfärd till Hjulsta.

Tomas Stark

Efter tunneln, mellan Akalla och Häggvik, går förbifarten i ett nedsänkt tråg med stenväggar klädda av vildvin.

– Det här är den vackraste delen av hela förbifarten tycker jag, säger Peter Hellström.

Från bussen som krypkör fram hinner man spana in vildvinet som kantar förbifarten. Hur det går från fordon som rusar fram i över 80 kilometer i timmen återstår att se.

Från bussen som krypkör fram hinner man spana in vildvinet som kantar förbifarten. Hur det går från fordon som rusar fram i över 80 kilometer i timmen återstår att se.

Tomas Stark

När hela förbifarten kan öppnas 2030, om allt går som planerat, ska den invigas med ett motionslopp likt flera andra liknande stora projekt.

– Ja, det tänker vi oss. Det blir långt, och mer kuperat än man kan tro. Så det är lika bra att börja träna redan nu, säger Peter Hellström och skrattar.