Runt 3 300 anställda i Stockholms tunnelbana har de senaste veckorna hämtat ut nya mobiltelefoner och uniformer. Från och med den 2 november har de också en ny arbetsgivare.

Trots ett visst krångel med att få fram rätt uniformsstorlekar har det mesta fungerat bra, tycker Jannis Konstantis, facklig ordförande för Sekos tunnelbaneklubb.

Såhär ser Connecting Stockholms nya vinteruniformer ut, som börjar användas av personalen nu på söndag. Medarbetarna heter Sofia Sundberg och Thord Nygren.

Såhär ser Connecting Stockholms nya vinteruniformer ut, som börjar användas av personalen nu på söndag. Medarbetarna heter Sofia Sundberg och Thord Nygren.

Connecting Stockholm

– Naturligtvis kan det hända grejer på natten till söndagen, men vad vi vet så ska alla systemen fungera. För oss i personalen känns det i huvudsak okej, säger han.

Mer än hundra olika IT-system har fått sättas upp, alla reservdelslager har säkrats och underhållsplaner migrerats när driften av tunnelbanan nu förs över från MTR till Connecting Stockholm.

SL: Förhöjd risk

– Det är ett omfattande arbete och det har löpt på enligt plan. Men alla parter är förstås på alerten. Det finns alltid en förhöjd risk för oväntade utmaningar i början på ett nytt avtal och det har vi en beredskap för att hantera, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

En fördel för trafikanterna, menar Jannis Konstantis, är att Connecting Stockholm har samlat alla delar av verksamheten i ett gemensamt bolag – till skillnad mot MTR som hade olika bolag för trafiken, städningen, underhållet och så vidare.

Jannis Konstantis har jobbat i tunnelbanan i 26 år under många olika arbetsgivare. Han tror att även detta skifte kommer att gå bra.

Jannis Konstantis har jobbat i tunnelbanan i 26 år under många olika arbetsgivare. Han tror att även detta skifte kommer att gå bra.

Petter Beckman

– Nu blir det mindre risk att ansvaret hänvisas till ett annat bolag, om det skulle uppstå problem eller klagomål, säger han.

Ökad kundnöjdhet

Ansvaret för tunnelbanan ligger fortfarande på SL och målet är att trafikanterna ska märka så lite som möjligt av skiftet, understryker Elin Lindström på SL.

MTR har inför överlämnandet gått ut med ett pressmeddelande, där man lyfter fram hur väl allt har fungerat de senaste 16 åren.

"Vi är otroligt stolta över den utveckling som tunnelbanan har genomgått sedan MTR tog över ansvaret för driften i slutet av 2009.  Under MTR:s tid har både punktlighet och kundnöjdhet förbättrats och resenärerna har tillsammans sparat 488 miljoner minuter vilket motsvarar nästan tusen år i restid tack vare färre förseningar och inställda avgångar", skriver företaget.