Några barn har gympalektion på Essinge IP när Tim Rangström kommer in på fotbollsplanen. Flera av eleverna slänger blickar efter honom, och fyra tjejer vågar sig till slut fram för att säga hej.
– Här på Essingen är det rätt lugnt faktiskt, jag känner de flesta. Är jag på Gothia cup kan det däremot nästan bli lite kaos ibland, men det är bara kul, säger Tim.
Tim Rangström från Essingen startade tillsammans med Charles Faro sportkanalen Sporttouchen som på några år fått 500 000 följare på Tiktok och Instagram.
Angie Gray
Han har bott på Stora Essingen i hela sitt liv, förutom tre år när han pluggade i Paris – där framgångssagan började. Men vi kommer dit snart.
– Stora Essingen och Essinge IP är en del av mig som nästan betyder allt.
Fransk mamma
Tims mamma är fransyska och han har gått på Lycée Français Saint-Louis här på Stora Essingen. Därför blev det också naturligt att flytta till Paris för en journalistutbildning i början av 2020-talet.
Där träffade han klasskamraten Charles Faro som han år 2022 startade mediekanalen Sporttouchen med. På bara tre år har kanalen alltså vuxit enormt, med hundratusentals följare i sociala medier.
– Det är helt sjukt och man får nypa sig i armen ibland. När jag började plugga kände jag snabbt att det fanns ett behov av sportnyheter på ett nytt sätt, och det är via sociala medier. Jag och Charles sprang från radiokurserna i Paris och körde Tiktok i stället.
"När jag var liten tittade man på Lilla Sportspegeln, men nu kollar nya generationen på Tiktok, Instagram och Youtube reels. Det är där man måste vara för att nå dem", säger Tim Rangström.
Angie Gray
Modern Lilla sportspegeln
De arbetar med att förmedla sportnyheter på ett rappare sätt. Förutom att Tim presenterar nyheter om fotbollens allra största stjärnor porträtterar han även många yngre spelare i Sverige som är på väg att slå igenom.
Med 400 000 följare på Tiktok och över 100 000 på Instagram är det inget snack om att målgruppen på 10-25 år har nåtts.
– När jag var liten tittade man på Lilla Sportspegeln, men de unga i dag kollar på Tiktok, Instagram och Youtube reels. Det är där man måste vara för att nå dem.
Kändismatch på 3Arena
Verksamheten har vuxit snabbt och Tim och Charles har skrivit en bok, haft en podd och hållit flera fotbolls-camps på Essinge IP.
Nu ska de arrangera en fotbollsmatch där kändisar, influencers och fotbollsproffs möter varandra – inspirerade av engelska Youtube-gruppen Sidemen som hållit i liknande evenemang.
Sporttouchen FC är det ena laget där bland andra Anders Svensson, Alexander Abdallah, Jonas från Random making movies, Caroline Seger och Behrouz Badreh är med.
Matchen spelas på 3Arena den 4 oktober och sänds på Disney+. Än så länge har 15 000 biljetter sålts.
– Bara det är ju sjukt.
Tims lag Sporttouchen FC, med bland andra Pontus Wernblom och Alexander Abdallah möter norska gänget Marcus och Martinus FC.
Midnattmedia.se
Infekterat Essingederby
Motståndarna är Marcus och Martinus som har samlat ihop norska kändisar och fotbollsstjärnor som Liverpoollegendaren John-Arne Riise. Marcus och Martinus brukar ju dessutom ofta bo på Essingen när de är i Stockholm. Att det blir ett känsligt Essderby är tydligt.
– Marcus och Martinus gillar ju Essingen, och det är lite tråkigt för vi brukade ju vara bra vänner. Men det är över nu – vi ska bara vinna matchen!, säger Tim och ler.