Att ha aktiviteter i Botkyrkahallen eller en aktivitet i skolan efter skoltid är inget nytt och unikt koncept för Brunnaskolan. Det är snarare något man har arbetat med redan innan projektet med after school drog i gång.

– Men det har inte varit varje dag. I det här projektet blir det mer frekvent och fler aktiviteter som eleverna kan välja mellan – och fler om de vill, säger Brunnaskolans rektor Helena Björshammar.

Att låta föreningslivet komma till skolan i stället för att eleverna ska ta sig till föreningarna är bara positivt, menar hon.

– Det blir en trygghet för våra elever. Både för att de är i våra lokaler och för att de ofta är med personal som de känner från skolan. Det här blir som en förlängd skoldag med aktiviteter, säger hon.

Vinsten: Nyupptäckta talanger

En av anledningarna till att Brunnaskolan började med aktiviteter i anslutning till skoldagen var att förbättra studiemiljön för eleverna under skoltid. Redan då gav det den önskade effekten.

Än är det för tidigt att säga exakt hur de nya after school-verksamheterna påverkar elevernas studiero, men att erbjuda ett brett utbud av olika aktiviteter kommer med andra fördelar också, menar Helena Björshammar.

– Eleverna får fler saker att välja på och kan pröva saker som de aldrig provat tidigare. De kan upptäcka talanger som de inte visste om att de hade eller intressen som de bär med sig livet ut, säger hon.