Det är tidig eftermiddag på Brunnaskolan i Hallunda och dagens lektioner börjar lida mot sitt slut. Men dagen är fortfarande ung för majoriteten av skolans elever som knappast har några planer på att dra hem. I stället hänger de kvar på olika "afterschool"-sysslor.

I ett konferensrum vid skolans expedition sitter eleverna Alexander Kabro, Elias Bchara, Cinar Colak, Ayse Unsal och Defne Unsal. De går alla på en eller flera av skolans nya aktiviteter. Stämningen bland barnen är så nervös att ingen av dem vågar röra det berg av chokladbollar som dukats fram – trots att flera av barnen hoppat över mellanmålet.

De vill ändå berätta om sina sporter.

– Det är kul. Man får leka med kompisar samtidigt som man blir bättre på sporten, säger Elias som går i femte klass.

Stor uppslutning

Efter en kort stund får barnen gå ut till sina verksamheter medan tidningen följer efter. Det är först när Elias, Cinar och Alexander kickar boll tillsammans med Norsborgs IF, när Ayse får slå några slag med Botkyrka boxningsklubb och Defne får rita och spela teater med kulturskolan som nervositeten släpper.

Vi börjar hos Defne. I en bildsal visar hon upp en teckning som hon ritat.

Defne Unsal är redo för tre veckor av teater efter att ha målat i tre veckor. Sen är det dags att välja nya kurser. Hon är osäker på vad hon vill göra sen.

Defne Unsal är redo för tre veckor av teater efter att ha målat i tre veckor. Sen är det dags att välja nya kurser. Hon är osäker på vad hon vill göra sen.

Tom M Kronestedt

– Det är en nalle som sitter i en soffa. Det är också en kaktus och en sol. Nu ska vi ha teater, och det ska bli kul, säger hon och hoppas att hon ska få spela Rödluvan.

För att det här skulle bli verklighet har Botkyrka kommun fått tolv miljoner kronor av EU. Grejen är att man samlar olika aktörer i Botkyrkas föreningsliv som får komma och köra sina aktiviteter med skolans mellan- och högstadieelever. För eleverna kostar det här inte en krona.

– Vi startade projektet med ett smörgåsbord till eleverna med vetskapen att varje aktivitet inte kommer att gå hem. Vi startade aktiviteterna för drygt en månad sedan bara och ser att 150 mellanstadie – och högstadieelever av cirka 400 går på after school i nuläget, säger projektledaren Dilek Baladiz.

Men att ordna med logistiken runt så många barn kan vara svårt. Afterschool-verksamheterna är inget undantag.

– Det har varit en utmaning att hitta tider och lokaler som passar föreningarna och eleverna när de slutar olika tider. Då har vi fått titta på när majoriteten av eleverna kan, säger Dilek Baladiz.

Alexander Kabro, Cinar Colak och Elias Bchara är tre av många som valt att lira fotboll tillsammans med Norsborgs IF.

Alexander Kabro, Cinar Colak och Elias Bchara är tre av många som valt att lira fotboll tillsammans med Norsborgs IF.

Tom M Kronestedt

Att det kan vara lite tajt i schemat mellan skolan och aktiviteterna har Defne märkt av. Som just den här dagen när hon inte hann äta något mellanmål innan hennes teatergrupp började.

– Jag hinner aldrig för det är bara 2–3 minuter mellan att skolan slutar och min aktivitet börjar, säger hon.

"Presterar bättre i skolan"

I den närliggande Botkyrkahallen har Ayse tagit plats i boxningsringen. För henne var det en förutsättning att träningen skulle ske i nära anslutning till skolan, både tidsmässigt och geografiskt, för att hon ens skulle överväga det.

– Det här upplägget är mycket enklare för mig så det var en stor motivation för att jag skulle börja. Sen tycker mina föräldrar att det är bra att jag kan komma i från det vardagliga och tänka och fokusera på något annat än skolan. Jag presterar bättre i skolan då, säger hon.

Ayse går i sjunde klass. Hon är en av de högstadieelever som valt att fokusera på bara en aktivitet. Något som är vanligare i de högre åldrarna, konstaterar Dilek Baladiz.

150 barn har redan anmält sig till afterschool-verksamheterna, berättar projektledaren Dilek Baladiz.

150 barn har redan anmält sig till afterschool-verksamheterna, berättar projektledaren Dilek Baladiz.

Tom M Kronestedt

– Vii har sett är att främst de yngre väljer fler aktiviteter. De är mer ofiltrerade medan de i högstadiet är mer inriktade på en aktivitet och faller mer för trycket från kompisar, säger hon och poängterar att det är positivt att barn vill testa olika aktiviteter.

Oavsett om barnen fortsätter eller inte är erfarenheten av att ha testat på ovärderlig, tror Dilek Baladiz.

– De kommer upptäcka vad de gillar och får kulturkompetens – även om de går på teater och musik men inte fortsätter. De kommer veta vad det handlar om för de har upplevt det här. Men jag hoppas så klart att det ska bli lika självklart för dem att gå en musikkurs som det är att spela tv-spel.

Robotklubben på Brunnaskolan kammade nyligen hem förstapris i ett internationellt skolprojekt. Nu ska de tävla i Norge. De är nu också en del av afterschool-verksamheterna.

Robotklubben på Brunnaskolan kammade nyligen hem förstapris i ett internationellt skolprojekt. Nu ska de tävla i Norge. De är nu också en del av afterschool-verksamheterna.

Tom M Kronestedt