– Jag ser verkligen fram emot att det blir klart, säger Sandra Perla som åker ersättningsbuss hem från jobbet.

Hon har just klivit av en fullsatt buss och har nära hem från centrum.

– Nu när de bygger om Roslagsbanan brukar jag ta 608:an på morgonen in till stan och gå av vid Östra station. På tillbakavägen tar jag tåget till Täby kyrkby och byta till bussen. Det funkar bra, man kan stå ut ett tag till, säger hon.

Sedan pandemin började gör Sandra Perla jobbresan in till stan ett par dagar i veckan.

Men de senaste veckorna har trängseln ökat.

– Det känns nästan som innan pandemin. Det är jättemycket folk på stan och på bussar och tåg. Man märkte det redan i mitten av augusti.

På SL:s presstjänst säger Elin Lindström att de följer hur trängseln utvecklas.

– Vi kan se att den uppstår på vissa platser och under vissa tider, ofta på de stora linjerna. I norrortskommunerna handlar det till exempel om busslinje 178 och 607. Det är långa linjer, där trängsel uppstår på vissa delsträckor – inte på hela linjen.

Tidsplanen följs

Roslagsbanan har enligt SL haft mindre trängsel än de andra lokaltågen, även om det händer i rusningstrafik.

Den som åker buss påverkas av Trafikverkets arbeten med bussfilerna på E18, som nu går in i slutspurten. Under 2020 färdigställdes sträckan Stocksund–Lahäll och sedan februari i år pågår arbetet mellan Lahäll och Arninge.

– Vi bygger om mitt­remsan för att bredda E18 och skapa nya, bredare bussfiler. Vi följer tidsplanen för i år, säger Mattias Broberg, projektledare på Trafikverket.

Under tiden kör bussarna i de vanliga filerna vilket ger några minuters fördröjning. Planen är att sträckan Lahäll – Viggbyholm ska bli klar i september och sträckan Viggbyholm – Arninge i oktober.

– Det är vår förhoppning, men det kan bli viss fördröjning om det kommer mycket regn då vi arbetar med markarbeten och asfaltering, säger han.

Ökad trafik efter sommaren

Under pandemin har det varit färre bilar på E18 men nu sker en ökning igen. Han uppmanar trafikanter att fortsätta hålla avstånd och visa respekt både mot andra trafikanter och för dem som arbetar vid vägen nattetid när beläggningsarbetena pågår och bara ett körfält är öppet.

– Vi hoppas de är extra uppmärksamma under byggtiden. Det är en tuff arbetsmiljö att arbeta i mitten av vägen, säger han.

Hur kommer trafikanternas resvägar förbättras när arbetet är klart i höst?

– Bussarna kommer att köra i egna körfält och minskar trafiken i de vanliga körfälten. Vi hoppas även att fler väljer att ta bussen och att det då blir mindre trafik, säger han.