Med start i höst drar ett jättearbete i gång på Södermalm. Tunnelbanans tätskikt mellan Medborgarplatsen och Skanstull ska renoveras. Stora delar av södra Götgatan måste grävas upp. Projektet väntas pågå i sex till sju år.
Längs den sträckan går den årliga Bajenmarschen, där tiotusentals fans på vårkanten tillsammans tågar till 3 Arena för den allsvenska premiären.
"Svår att genomföra"
Arbetena på Götgatan kan ställa till det för den traditionen. I en intern samverkansrapport skriver staden att "evenemang som till exempel Bajenmarschen blir svåra att genomföra."
– Vi har noterat att det är ett stort vägprojekt där marschen går. Därför vill vi få till en dialog kring hur vi kan hitta en bra lösning på det, säger Peter Lind, trygghetssamordnare på Södermalms stadsdelsförvaltning.
Även om sträckan under hela perioden ska vara öppen för gående och cyklister blir det bitvis trångt.
Marcus Beckford, ordförande i Bajen fans.
Bajen fans
Bajen fans vill få ut info
Supporterföreningen Bajen fans hoppas på att få mer exakt info om hur, när och var avstängningarna ska ske.
– Vi har ingen del i att arrangera marschen, men vill gärna veta så mycket som möjligt. Tanken är att kunna sprida information till andra hammarbyare så att folk inte fastnar på vägen. Alla måste börja tänka på hur vi ska lösa det här på bästa sätt, säger ordföranden Marcus Beckford.
Bajenmarschen går från Medborgarplatsen, längs Götgatan, över Skanstullsbron till 3 Arena.
Anders Björklund
Polisen avvaktar
Polisen ska kontinuerligt följa upp med staden hur framkomligheten kan komma att påverkas.
– Men i och med att inga trafikanordningsplaner ännu är framtagna får vi enbart avvakta innan vi kan börja planera för sådant som kan påverkas under arbetets gång och som polismyndigheten måste ta höjd för, säger Tommy Ackerman, tillståndshandläggare vid polisen.
Marschen har ingen officiell arrangör, utan brukar av polisen klassas som en "icke tillståndsgiven offentlig tillställning."
Olle Anrell
Skarpt läge våren 2026
Den som håller i projektet är trafikförvaltningen i regionen. De medger att evenemang längs gatan påverkas.
– Dock vet vi inte hur, utan det är en fråga för evenemangen själva att hantera med hjälp av bland annat tillståndsavdelningen hos Stockholms stad, skriver presskommunikatören Sophie Gunnarsson.
Första gången marschen får samsas med byggarbetena blir våren 2026.
Sju års bygge – då stängs trafiken på Götgatan av
Tätskiktet i t-banetunneln mellan Medborgarplatsen och Skanstull måste bytas ut. Det betyder stora störningar i trafiken på Götgatan i upp till sju år.
T-banans tätskikt i tunnlarna mellan Medborgarplatsen och Skanstull ska renoveras. Det betyder att stora delar av södra Götgatan måste grävas upp med start i höst. Projektet väntas pågå i sex till sju år.
Det är alltså ett rejält byggarbete som ska dra igång på en av stadens mest trafikerade och besökta gator. Bygget delas in i etapper för att påverkan ska vara så liten som möjligt.
Beroende på var avstängningarna sker ska bilar och bussar ledas om. Störst påverkan för biltrafiken väntas i början och slutet av arbetet.
Region Stockholm räknar med att renoveringen av tätskiktet innebär stor påverkan på trafiken.
Victor Malmcrona
Totalt avstängt eller enfiligt
Först ut är Götgatan mellan Folkungagatan och Åsögatan. Den etappen utförs från hösten 2025 till 2027.
2027–2028 det helt avstängt för bilar mellan Åsögatan och Katarina Bangata.
Efter det hålls minst en bilfil öppen, fram till de sista etapperna 2029–2031. Då stängs det av helt från Ölandsgatan till och med Ringvägen.
När biltrafiken skärs av helt ska den ledas om till andra gator.
– Påverkan på biltrafiken kommer att bli omfattande, skriver Sophie Gunnarsson, presskommunikatör vid Region Stockholm.
Tunnelbanan påverkas inte
Sträckan ska under hela perioden vara öppen för gående och cyklister, men bitvis blir det trångt. Tunnelbanan ska under tiden rulla på som vanligt.
– Verksamheterna längs Götgatan kommer att vara tillgängliga under genomförandet, skriver Sophie Gunnarsson.
Hon understryker dock att det här är hur planeringen ser ut just nu.
– Både uppdelningen i delområden och tider för genomförande kan komma att ändras när en entreprenör väl är på plats.
Så grävs gatan upp
Delområde 1 och 2: Folkungagatan till Åsögatan
Helt avstängt för motortrafik. Utförs 2025–2027.
Delområde 3: Åsögatan till Vartoftagatan
Helt avstängt för motortrafik mellan Åsögatan och Katarina Bangata, sedan enkelriktat söder ut. Utförs 2027–2028, parallellt med delområde 5.
Delområde 4: Vartoftagatan till Blekingegatan
Enkelriktat för motortrafik söder ut. Utförs 2028–2029 parallellt med delområde 6.
Delområde 5: Blekingegatan till Gotlandsgatan
Enkelriktat för motortrafik söder ut. Utförs parallellt med delområde 3.
Delområde 6: Gotlandsgatan till Ölandsgatan
Enkelriktat för motortrafik i södergående riktning. Utförs parallellt med delområde 4.
Delområde K2: Ölandsgatan till Ringvägen
Avstängt i sin helhet fram till Ringvägen. Korsningen är farbar men med begränsningar. Utförs 2029–2031.
Delområde K1: Folkungagatan till Björns trädgård
Farbar för samtlig trafik, dock med begränsningar i korsningen Götgatan/Folkungagatan. Utförs 2029–2031.
Delområden och tider kan komma att ändras.
Källa: Region Stockholm
Vad ska göras
Tunnelbanetunneln under södra Götgatan rustas upp.
Tätskiktet, som förhindrar att vatten tränger in, är slitet och måste bytas.
Tunneln invigdes 1933.
Det är den äldsta underjordiska passagen i tunnelbanesystemet.
Sektionen som ska renoveras är 925 meter lång och 8 meter bred.
2023 låg budgeten för projektet på 770 miljoner kronor.
Arbetet väntas pågå 2025–2031.
Källa: Region Stockholm
Region Stockholm räknar med att renoveringen av tätskiktet innebär stor påverkan på trafiken.
Victor Malmcrona