Mindre än två år har gått sedan Region Stockholm beslöt att köpa in ytterligare 31 nya tågvagnar av modellen X15p till Roslagsbanan, som skulle vara i trafik senast 2031.

Detta skulle komplettera de 26 nya fordon som redan har köpts in och som efter många förseningar är på väg att tas i trafik under 2025.

Läget är pressat för SL. Alla de gamla tågen på Roslagsbanan har överskridit sin livslängd och behöver vara ersatta senast vid utgången av 2032 för att "en säker och tillförlitlig trafik fortsatt ska kunna upprätthållas".

Saknar tre miljarder

Men de 5,3 miljarder som avsattes för den nya beställningen räcker inte på långa vägar, visar ett färskt beslutsunderlag som nu läggs fram för regionens politiker.

"Priset per X15p fordon har sedan kontraktsskrivning ökat med 71 procent på grund av valutajustering och index", skriver SL-tjänstemännen, som signalerar att kostnaderna kan komma att öka ännu mer.

Investeringen tros nu i stället landa på 8,3 miljarder, vilket inkluderar nödvändiga ombyggnader av tågdepåer och elanläggningar.

De tre miljarder som saknas finns inte i någon budget.

Minskas med två tredjedelar

SL:s förslag är att beställningen för de närmaste åren dras ner med två tredjedelar, från 31 till tio nya fordon.

Därefter hoppas man på att de saknade miljarderna ska skjutas till av Regionfullmäktige i kommande budgetbeslut – så att de sista 21 fordonen ändå kan vara på plats innan 2032.

Om inte detta sker, varnar SL, tvingas man i stället lägga 500 miljoner på att försöka livstidsförlänga de gamla, uttjänta tågen, som isåfall behöver förses med ny styrelektronik, nya bromsdatorer och andra tekniska system.

Nya sprickbildningar

Under 2024 har man dessutom upptäckt nya sprickbildningar i tågens underreden, som ingen i dag vet vad det kan kosta att åtgärda – eller om det ens är tekniskt möjligt.

Om inte de nödvändiga investeringsbesluten tas är risken mycket stor för allvarliga konsekvenser, skriver SL. Det blir betydligt färre fordon och begränsad trafik, "vilket i sin tur medför än mer trängsel, missnöjda resenärer och minskade biljettintäkter".

På tisdag i nästa vecka kommer ärendet upp i regionens Trafiknämnd.

Risk för förseningar

I ärendet presenteras också en rad risker och komplikationer kring den stora utbyggnad av tågdepån i Vallentuna som krävs för att de nya tågen ska kunna tas i bruk.

Bland annat behöver man flytta ett antal kraftledningar i närheten av depån vilket kan leda till förseningar – som i värsta fall gör att depån inte hinner bli klar i tid.

I ett tidigare ärende, från november 2024, framgick att projektet med ombyggnad till dubbelspår på Roslagsbanan har drabbats av fördyrningar. I det fallet handlade det om knappt 300 nya miljoner som behövde skjutas till.

Nu visar det sig alltså att budgethålet för Roslagsbanans modernisering är tio gånger större än vad som presenterades i höstas.

Här är Roslagsbanans många utmaningar

Roslagsbanan är på väg in en ny period av hektisk förvandling. Mitt i har djupdykt i den 138-åriga järnvägens kommande utmaningar – och problem.

Av Roslagsbanans nuvarande 35 tåg hade 17 stycken sprickbildningar, bland annat i hjulupphängningar, redan för mer än ett år sedan. 

Det framgår av en rapport från Region Stockholms trafikförvaltning.

Orsaken är att tågen av modell X10p är mer än 30 år gamla och har passerat sin tekniska livslängd, både åldersmässigt och i körda kilometer, skriver förvaltningen.

Ändå har SL:s nya moderna X15p-tåg inte börjat rulla i full trafik ännu, trots att de första levererades för nästan tre år sedan.

Premiär på tisdag

– Det är mycket hysch-hysch. Inte ens vi får veta något, säger en medarbetare som genom sin position har god insyn i hur de nya tågen fungerar.

Från Region Stockholms trafikförvaltning har det enda beskedet länge varit att man ”arbetar aktivt med att lösa det allra sista”.

Så i fredags kom det efterlängtade beskedet: En av de tre nya vagnarna börjar rulla 31 oktober. 

Men därmed är det inte slut på utmaningarna. Mitt i har tagit en titt på vad det kan innebära och luskat i den mängd utmaningar som SL och regionpolitikerna måste lösa i framtiden

Mer ström och större depåer

Av Trafikförvaltningens egna utredningar framgår att hela idén med projektet att rusta upp Roslagsbanan kan gå om intet om inte regionen pytsar in ännu mer pengar.

Upprustningen, som startade 2010, innebar bland annat att Roslagsbanan fick dubbelspår på flera sträckor för att kunna öka trafiken. En slutsats som Trafikförvaltningen drar är att de gamla X10p-tågen måste vara helt ersatta senast om sju år, ”för att tillförlitlig trafik ska kunna säkerställas”.

Xp15.

Xp15.

Mostphotos

Då kommer X10p-tågen vara ännu äldre, cirka 40 år och varje vagn kommer i medeltal ha presterat ”cirka 1 miljon kilometer över kravställd livslängd” skriver SL. 

Men att sätta in de nya moderna X15p-tågen innebär i sig ny huvudvärk. 

De nya tågen drar nämligen dubbelt så mycket ström som de gamla, tar färre sittande passagerare och många fler tåg måste köpas in om man ska klara framtidens ökade resande.

Det i sin tur betyder att systemet för att mata ström till tågen måste byggas ut och att Roslagsbanans depåer måste bli större om alla fordon ska få tak över huvudet och plats för underhåll.

Enligt SL behöver tågdepån i Molnby i Vallentuna mer än fördubblas, från uppemot 18 platser till cirka 45.

Klarar inte säkerhetskrav

Den planerade förlängningen av Roslagsbanan till T-centralen via Odenplan innebär ännu mer kostnader. Bygget av den 2-3 kilometer långa tunneln är tänkt att starta 2026 och när den är färdig 2038 kommer resandet öka ytterligare, tror SL. 

Det i sin tur kräver ännu fler tåg. 

I Trafikförvaltningens utredning kan man läsa att de nya X15p-tågen dessvärre inte klarar SL:s brandsäkerhetskrav för att trafikera tunneln och därför måste byggas om, eller ersättas av helt nya fordon.

När tunneln byggs och Östra station rivs mister tågen också en av sina totalt tre depåer (de andra ligger i Mörby respektive Vallentuna). En tanke är därför att bygga en ny depå med plats för cirka 35 tåg längs Roslagsbanans Österskärsgren. 

Godkända redan 2022

Tågen ska alltså börja rulla i oktober men rent formellt kunde de ha satts i trafik redan förra sommaren. 

Redan i juli förra året beviljade nämligen Transportstyrelsen tillverkaren Stadler tillstånd för ”erfarenhetsdrift med passagerare”, berättar Robert Bylander, handläggare på Transportstyrelsens sektion Teknik spårtrafik. 

Det var, enligt honom tillräckligt enligt honom för att köra tågen i reguljär trafik.

Så det har inte funnits några hinder från er sida för trafik med X15p?

– Nej. De har ett godkänt tillstånd för att köra med passagerare ombord, säger han.

Däremot har Stadler ännu inte ansökt om det slutliga tillståndet ”Godkännande för trafik tills vidare”.

Mitt i har sökt trafikregionrådet Anton Fendert (MP) för en kommentar.

Det är mycket hysch-hysch.

Roslagsbanan – prognoser

2030 beräknas resandet på Roslagsbanan öka med en och en halv till tre gånger jämfört med 2014.

Då tunneln till city byggs förväntas resandet med Roslagsbanan öka ytterligare, särskilt på Österskärsgrenen där antalet resande tros bli fyra-fem gånger större från 2035 än det var 2014.

67 tåg behövs för att möta behov till 2050. Idag trafikeras Roslagsbanan med 35 st X10p-tåg.

Eftersom de nya X15p-tågen är 60% tyngre än X10p kan banvallen på vissa ställen behöva förstärkas, men detta var (2022) ännu inte utrett.

Fakta: Trafikförvaltningen, Region Stockholm

Roslagsbanan är Sveriges enda smalspårsjärnväg i reguljär drift.

Roslagsbanan är Sveriges enda smalspårsjärnväg i reguljär drift.

Stefan Källstigen

Problemen

Strömslukande nya tåg

Klarar inte brandsäkerhet i ny tunnel

De gamla tågen tacklar av

Mer pengar behövs

Källa: Mitt i

Mikael Andersson

Roslagsbanans tåg är redan för gamla – kan ta sju år att byta ut

Har passerat sin ”tekniska livslängd” med sprickbildningar som följd. Här är Roslagsbanans alla utmaningar: ✔Tunneln ✔Nya tågen ✔Mångdubblat resande ✔Ökad elförbrukning

Skenande kostnad för Roslagsbanan

Satsningen på dubbelspår och nya tåg på Roslagsbanan kostar.

Betydligt mer än väntat.

Nästan 300 miljoner närmare bestämt.

Jätteprojektet med satsningen på att dra dubbelspår och även köpa in de nya vagnarna X15p ryms inte längre inom den planerade budgeten.

I ett tjänsteutlåtande för det senaste sammanträdet i regionens trafiknämnd står att det behövs ytterligare 294 miljoner kronor till satsningen.

Att det blir så mycket dyrare har flera skäl. Mitt i har bett om en telefonintervju, men regionen hänvisar till mejlsvar.

"Projektet med de nya X15p-fordonen blev försenat, vilket har krävt att vi förlängt resurser som är kopplade till det arbetet. Till exempel handlar det om kostnad för att behålla personalen i projektet och för att förlänga garantiuppföljning av nytillkomna vagnar – sådana kostnader som finns medan projektet fortfarande pågår", skriver Elin Lindström, presskommunikatör på trafikförvaltningen i Region Stockholm.

Svårjobbat

Även oförutsedda kostnader för exempelvis markarbeten bidrar.

"Det har också visat sig finnas oförutsedda utmaningar i byggarbetet vi utfört på Roslagsbanan, bland annat var markförhållandena vid Portvägen och Frescati mer svårjobbade än man först räknat med vilket skapade vissa prishöjningar", skriver hon.

Elin Lindström är presskommunikatör på trafikförvaltningen i Region Stockholm.

Elin Lindström är presskommunikatör på trafikförvaltningen i Region Stockholm.

Trafikförvaltningen

Ökade fordonspriser är den största bidragande orsaken.

"På grund av att konsumentprisindex förändrats i kombination med att vi fick förlänga projektet för att ta emot de nya vagnarna", skriver Elin Lindström.

Regionen ser att det är en relativt väntad utveckling

"Vi ser samtidigt inte att det är helt oväntat, eftersom de senaste åren har kommit med samhällsutmaningar som har påverkat i princip alla investeringsprojekt. Det handlar till exempel om kostnadsökningar och problem i leveranskedjor efter både pandemin och det instabila omvärldsläget", skriver Elin Lindström. 

Beslut i frågan tas av regionfullmäktige. Godkänns en ny budget innebär det att den totala kostnaden för projektet väntas landa på ungefär 11 miljarder kronor.

Det är i dagsläget inte klart vilket datum ärendet tas upp på dagordningen.

Vi ser samtidigt inte att det är helt oväntat.

Fem färdiga arbeten

Sedan 2010 har arbetet med utbyggnad av Roslagsbanan pågått.

Här är några av de arbeten som har gjorts sedan dess:

Cirka 22 kilometer dubbelspår.

Upprustning av flera stationer.

En ny depå i Molnby i Vallentuna.

Upprustning av depåerna i Mörby och Stockholms östra.

Förstärkta bullerskydd.

Källa: Region Stockholm

Satsningen på Roslagsbanans utbyggnad blir rejält mycket dyrare än tidigare budgeterat.

Satsningen på Roslagsbanans utbyggnad blir rejält mycket dyrare än tidigare budgeterat.

Mikael Andersson

Priset för Roslagsbanan skenar – blir 300 miljoner dyrare

Därför har kostnaderna ökat ✔ Ny budget föreslås ✔ "Inte helt oväntat"

Därför dröjer de nya tågen

Det kunde ha börjat bättre för Roslagsbanans nya X15p-tåg. Nu är de försenade, eftersom de skulle ha tagits i drift redan förra året.

Södra Roslagen

Nu har det gått mer än två år sedan det första av de nya moderna X15p-tågen levererades till Roslagsbanan.

Då var målet att de skulle testas, godkännas och sättas i trafik under 2022 – något SL trodde på så sent som i höstas.

Så blev det inte, trots en ”premiärtur” med ansvariga politiker precis innan valet.

Testas fortfarande

Och nu låter SL inte alls lika optimistiskt:

”Ja, tågen provkörs fortfarande" skriver Elin Lindström på SL:s presstjänst i ett mejl till Mitt i.

”När vi kan släppa ombord de första resenärerna är helt och hållet kopplat till hur det går med testerna och hur handläggningsprocessen sedan ser ut för fordonsgodkännande hos Transportstyrelsen. Vi vågar inte i nuläget ge något datum”.

Hon medger att man behövt testa de nya tågen "lite längre än väntat”.

”Den främsta utmaningen är att tågen ska ha kört så pass långt att det finns tillräcklig erfarenhet för att få godkännande att släppa ombord resenärer. Det innebär att man behöver frigöra spårutrymme för testtrafik, samtidigt som övrig trafik på banan ska kunna köra som vanligt” skriver hon.

Smalspår försvårar

Att Roslagsbanan dessutom är smalspårig gör att fler tester som annars brukar göras i anslutning till fordonstillverkare i stället måste göra på plats i Stockholm, berättar hon och tillägger: ”Det är i sig en utmaning och gör att testperioden i våra egna miljöer blir lite längre än för andra tåg”.

Öppna. I de nya X15p-tågen kan man gå genom alla vagnar.

Öppna. I de nya X15p-tågen kan man gå genom alla vagnar.

Region Stockholm

2016 när SL valde att köpa tåg från den schweiziska tillverkaren Stadler var det 30 år sedan man senast förnyade Roslagsbanans fordonspark. Ursprungligen beställdes 22 stycken X15p-tåg för två miljarder kronor.

Nytt är bland annat att det går att gå genom hela tågen och att de är rikligt försedda med eluttag.

https://www.mitti.se/nyheter/tva-ar-sedan-leverans--provkors-fortfarande-6.27.39556.740cb15cd7

Vi vågar inte i nuläget ge något datum.

Stadler X15p

Ursprungligen beställdes 22 tåg (66 vagnar). Ytterligare fyra beställdes 2022 och SL har option att köpa ytterligare 41 tåg.

Längd: 60 meter (fullängdståg består av två ihopkopplade tåg som blir 120 meter långa).

Passagerarkapacitet per tåg: 300, varav 162 sittande och resten stående.

Max tillåtna hastighet: 100 km/h (enligt tillverkaren är tågen konstruerade för en hastighet på 120 km/h).

Källa: Trafiknämnden SLL, Stadler