Av Roslagsbanans nuvarande 35 tåg hade 17 stycken sprickbildningar, bland annat i hjulupphängningar, redan för mer än ett år sedan. 

Det framgår av en rapport från Region Stockholms trafikförvaltning.

Orsaken är att tågen av modell X10p är mer än 30 år gamla och har passerat sin tekniska livslängd, både åldersmässigt och i körda kilometer, skriver förvaltningen.

Ändå har SL:s nya moderna X15p-tåg inte börjat rulla i full trafik ännu, trots att de första levererades för nästan tre år sedan.

Premiär på tisdag

– Det är mycket hysch-hysch. Inte ens vi får veta något, säger en medarbetare som genom sin position har god insyn i hur de nya tågen fungerar.

Från Region Stockholms trafikförvaltning har det enda beskedet länge varit att man ”arbetar aktivt med att lösa det allra sista”.

Så i fredags kom det efterlängtade beskedet: En av de tre nya vagnarna börjar rulla 31 oktober. 

Men därmed är det inte slut på utmaningarna. Mitt i har tagit en titt på vad det kan innebära och luskat i den mängd utmaningar som SL och regionpolitikerna måste lösa i framtiden

Mer ström och större depåer

Av Trafikförvaltningens egna utredningar framgår att hela idén med projektet att rusta upp Roslagsbanan kan gå om intet om inte regionen pytsar in ännu mer pengar.

Upprustningen, som startade 2010, innebar bland annat att Roslagsbanan fick dubbelspår på flera sträckor för att kunna öka trafiken. En slutsats som Trafikförvaltningen drar är att de gamla X10p-tågen måste vara helt ersatta senast om sju år, ”för att tillförlitlig trafik ska kunna säkerställas”.

Xp15.

Xp15.

Mostphotos

Då kommer X10p-tågen vara ännu äldre, cirka 40 år och varje vagn kommer i medeltal ha presterat ”cirka 1 miljon kilometer över kravställd livslängd” skriver SL. 

Men att sätta in de nya moderna X15p-tågen innebär i sig ny huvudvärk. 

De nya tågen drar nämligen dubbelt så mycket ström som de gamla, tar färre sittande passagerare och många fler tåg måste köpas in om man ska klara framtidens ökade resande.

Det i sin tur betyder att systemet för att mata ström till tågen måste byggas ut och att Roslagsbanans depåer måste bli större om alla fordon ska få tak över huvudet och plats för underhåll.

Enligt SL behöver tågdepån i Molnby i Vallentuna mer än fördubblas, från uppemot 18 platser till cirka 45.

Klarar inte säkerhetskrav

Den planerade förlängningen av Roslagsbanan till T-centralen via Odenplan innebär ännu mer kostnader. Bygget av den 2-3 kilometer långa tunneln är tänkt att starta 2026 och när den är färdig 2038 kommer resandet öka ytterligare, tror SL. 

Det i sin tur kräver ännu fler tåg. 

I Trafikförvaltningens utredning kan man läsa att de nya X15p-tågen dessvärre inte klarar SL:s brandsäkerhetskrav för att trafikera tunneln och därför måste byggas om, eller ersättas av helt nya fordon.

När tunneln byggs och Östra station rivs mister tågen också en av sina totalt tre depåer (de andra ligger i Mörby respektive Vallentuna). En tanke är därför att bygga en ny depå med plats för cirka 35 tåg längs Roslagsbanans Österskärsgren. 

Godkända redan 2022

Tågen ska alltså börja rulla i oktober men rent formellt kunde de ha satts i trafik redan förra sommaren. 

Redan i juli förra året beviljade nämligen Transportstyrelsen tillverkaren Stadler tillstånd för ”erfarenhetsdrift med passagerare”, berättar Robert Bylander, handläggare på Transportstyrelsens sektion Teknik spårtrafik. 

Det var, enligt honom tillräckligt enligt honom för att köra tågen i reguljär trafik.

Så det har inte funnits några hinder från er sida för trafik med X15p?

– Nej. De har ett godkänt tillstånd för att köra med passagerare ombord, säger han.

Däremot har Stadler ännu inte ansökt om det slutliga tillståndet ”Godkännande för trafik tills vidare”.

Mitt i har sökt trafikregionrådet Anton Fendert (MP) för en kommentar.