– Vi vill att det ska finnas fler platser i staden där stockholmare kan slå sig ner en stund bland trädkronor och fågelkvitter. Mikroparker är ett nytt sätt att skapa gröna oaser bland asfalt och betong, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Men det är inte bara för att det ska vara trevligt som mikroparken uppförs på Lysviksgatan i centrala Farsta. Parken, som kostar 25 miljoner kronor, skapas också som en klimatåtgärd.

Växtligheten ska erbjuda både skugga och fånga upp regn när det öser ner, så att inte Farstaängen och i sin tur Nynäsvägen blir översvämmad i framtiden.

Lars Strömgren (MP).

Lars Strömgren (MP).

Klara B Orreteg

Värmeö på sommaren

I dag saknas träd och grönska på de flesta platser på Lysviksgatan. Staden konstaterar i sin utredning att gatan är ogästvänlig och att den lätt blir en värmeö under varma sommardagar.

Förutom växter och 18 nya träd ska Lysviksgatan få två nya övergångsställen, bredare trottoarer, mer belysning och även en parksoffa i mikroparken.

Parken anläggs där det i dag är parkering. Det finns 80 parkeringsplatser i området som görs om och det är alltså 30 av dessa som nu försvinner till förmån för parken.

Enligt staden används visserligen många av de 30 parkeringsplatserna. Men bedömningen är att Lysviksgatan ligger nära kollektivtrafiken i Farsta centrum och att klimatfördelarna överväger.

Fler parker att vänta

Beslutet att Lysviksgatan ska få en mikropark togs på trafiknämnden i mitten av december. Nästa år ska arbetet börja och parken väntas vara klar 2026.

Lars Strömgren tror att staden får fler mikroparker framöver.

– Planen är att det ska bli fler. Vi kommer att prioritera platser där stadsmiljön är för grå och där det finns behov av växtlighet för att förebygga översvämningar och erbjuda skugga, säger han.