Marschallerna var tända, julgranen på plats och glöggen varm när John Mattsons personal mötte hyresgästerna på Sedelvägen. Trots kylan var uppslutningen stor på gården. Många ville höra vad vd:n Per Nilsson hade att säga om kritiken mot bostadsbolagets service och förvaltning av de 308 hyresrätterna.

Men om de väntat sig löften blev de besvikna.

– Folk var väldigt upprörda. Förtroendet är lågt och det räddades inte av det här mötet. Vi fick inga konkreta svar på våra frågor om de förbättringar vi kräver. Det var mycket floskler, säger Elin Ottergren, som startade det digitala uppropet "Stoppa hyreshöjningar i John Mattsons bestånd" för cirka en månad sedan.

Lista över brister

I skrivande stund har nära 300 personer skrivit på uppropet. Där listas brister som kalla lägenheter, borttagna grovsopsrum, dålig ventilation, avstängda handdukstorkar, slitna vitvaror och reparationer som dröjer i månader. Dålig kommunikation lyfts också – enligt kritiska hyresgäster kan det dröja månader innan svar kommer på felanmälningar och frågor.

Det var John Mattson som kallade till mötet. Att inga löften gavs beror på att man valde att lyssna in hyresgästerna och deras perspektiv, skriver kommunikations- och marknadschefen Charlotte Nordén till Mitt i:

"Vi samlar nu ihop synpunkterna som framförts både i uppropet, via mail och i går på dialogträffen och kommer behöva tid för att utvärdera och analysera dessa. Vi bjöd under träffen in till en boendegrupp dit en handfull boende anmält sig och som vi kommer träffa inom kort för att kunna påbörja en konstruktiv dialog. Vi kommer löpande att hålla övriga hyresgäster informerade".

Element har lagats

En del har ändå hänt sedan uppropet startade, berättar Elin Ottergren,

– Den senaste tiden har det fixats och fejats i våra hus. De har till exempel lagat och sett över element som inte har fungerat. Det var enkla saker som var lätta att åtgärda, ändå har det inte blivit gjort tidigare. Vi får se om det här håller i sig.

Hyrorna höjs

I uppropet fanns ett krav om sänkta hyror, bland annat med motiveringen att servicen försämrats. Så blir det inte. Nyligen kom beskedet att hyreshöjningen blir 3,6 procent för hyresgäster hos privata hyresvärdar i Stockholms stad.

– Det hade varit snyggt att frysa hyran, som en gest. Glögg och marschaller kompenserar inte för hyreshöjningar, säger Elin Ottergren.

John Mattson, som ville se höjningar på upp till 7,7 procent, vill inte kommentera utfallet.

"Beslutet hanteras enligt gällande process mellan parterna och vi kommer att informera våra hyresgäster när hela processen är helt avklarad", skriver Charlotte Nordén.