Ett beskt besked blev droppen för Hägerstensåsenbon Elin Ottergren. I flera år har hon upplevt att förvaltningen av huset där hon bor försämrats. Och i slutet av oktober meddelade hyresgästföreningen att värden krävt hyreshöjningar på 5,4–7,7 procent.

– Brevet fick mig att starta ett upprop med krav på stopp för hyreshöjningarna. Jag har fått ett jättestort gensvar, berättar hon.

Mitt i träffar Elin Ottergren hemma i köket på Sedelvägen. Även grannarna Hamit Driza och Linda Birgitsdotter har slutit upp. De kände inte varandra förut, men genom uppropet har nya kontakter knutits mellan dem som bor på Sedelvägen. John Mattson är hyresvärd för 308 hushåll här och missnöjet bubblar. I skrivande stund har runt 250 personer skrivit under uppropet.

Linda Birgitsdotter och Elin Ottergren hoppas att hyresvärden ska möta kraven i uppropet. "Vi trivs jättebra i området men det är tråkigt att hyresvärden inte sköter sig", säger Linda Birgitsdotter.

Linda Birgitsdotter och Elin Ottergren hoppas att hyresvärden ska möta kraven i uppropet. "Vi trivs jättebra i området men det är tråkigt att hyresvärden inte sköter sig", säger Linda Birgitsdotter.

Judit Nilsson

Svar dröjer länge

Kravet är inte bara stopp för hyreshöjningar utan också bättre skötsel av huset och svar i rimlig tid till hyresgäster som behöver service.

– Äntligen, tänkte jag när jag såg uppropet. När jag hade en trasig kökslåda tog det ett halvår innan jag fick svar och 1,5 år innan den byttes ut. Och ingen byter ut mitt spruckna plastgolv i köket trots att jag felamält det, säger Hamit Driza.

Själv gav Elin Ottergren upp hoppet om att få familjens kabel-tv-uttag lagat efter ett halvårs rundgång mellan olika entreprenörer och hyresvärden.

– Många har liknande erfarenheter. Jag får massor av meddelanden från andra hyresgäster. Som kvinnan som länge har bett om att få en ruttnande bänkskiva i köket utbytt, utan att något hänt, säger Elin Ottergren och tillägger:

– John Mattson går med vinst. Men de sparar in på servicen och skötseln av våra hem.

Grannarna Linda Birgitsdotter och Elin Ottergren är också kritiska till att grönska beskärs för hårt. "De högg ner körsbärsträdet utanför vårt fönster. Vi har inte fått svar på vår fråga om varför de gjorde det. Vi tyckte om  trädet och vill veta", säger Elin Ottergren,

Grannarna Linda Birgitsdotter och Elin Ottergren är också kritiska till att grönska beskärs för hårt. "De högg ner körsbärsträdet utanför vårt fönster. Vi har inte fått svar på vår fråga om varför de gjorde det. Vi tyckte om trädet och vill veta", säger Elin Ottergren,

Judit Nilsson

Fick en äldre spis

I uppropet listar hon de brister hon sett. Exempel är slitna vitvaror och slitna kök och badrum, bristfälligt underhåll av tvättstugor, dålig ventilation och 17-gradiga lägenheter vintertid. Och så nämns att hyresvärden börjat koppla ur handdukstorkarna. Orsaken är att det är gamla modeller som medför risk för legionellabakterier.

– De kom och sågade av vattenledningen för en månad sedan. Problemet är att det var enda värmekällan i badrummet. Nu är det kallt och fuktigt och handdukarna torkar inte. Någon plan för hur och när de ska ersättas har vi inte fått, säger Linda Birgitsdotter.

Sedan handdukstorken kopplades ur torkar inte längre badhanddukarna i Linda Birgitsdotters badrum.

Sedan handdukstorken kopplades ur torkar inte längre badhanddukarna i Linda Birgitsdotters badrum.

Judit Nilsson

"Väldigt tråkigt"

Hos John Mattson avböjer man intervju i Mitt i. I stället svarar man skriftligt,

"Det är såklart väldigt tråkigt att många av våra hyresgäster inte är nöjda med oss som hyresvärd och väljer att göra ett upprop i stället för att vända sig direkt till oss", skriver kommunikations- och marknadschefen Charlotte Nordén. Hon skriver också att hon vill "uppmana våra hyresgäster att alltid felanmäla sådant som inte fungerar för att vi löpande ska kunna åtgärda det".

Vad gäller handdukstorkarna uppger hon att John Mattson ser över andra lösningar för badrummen. "Projektet är pågående med målsättningen att förebygga hälsorisker och kunna erbjuda en trygg boendemiljö", skriver Charlotte Nordén.

Elin Ottergren visar soprummet där man inte längre får lämna grovsopor och inte heller återvinna elektronik och glödlampor.

Elin Ottergren visar soprummet där man inte längre får lämna grovsopor och inte heller återvinna elektronik och glödlampor.

Judit Nilsson

Stängda grovsoprum

Det finns mer som hyresgäster reagerat på. I somras stängdes grovsoprum av och ersattes av containrar som ska vara på plats ett par gånger om året. Dessutom har behållarna för elektronik och glödlampor tagits bort i återvinningsrummen. Syftet är att "förbättra sorteringen, öka säkerheten och säkerställa att avfall hanteras på ett miljömässigt korrekt sätt", skriver Charlotte Nordén.

Försämrad service, tycker hyresgästerna som Mitt i träffar. De påpekar att det är svårt att lagra grovsopor hemma i väntan på containern, om man bor trångt.

– Har man inte bil är det svårt att ta sig till en återvinningscentral med grovsoporna, säger Linda Birgitsdotter.

Hyresgästernas upprop har fått hyresvärden att reagera. I onsdags meddelade John Mattsson att hyresgästerna är välkomna till ett möte för "dialog", sista veckan i november.