– Man blir frustrerad, står och fryser och undrar om bussen ska dyka upp alls.
I det kalla mörkret vid bussterminalen på Gullmarsplan sammanfattar Jenny Sjölander det många Sköndalsbor upplevt, i väntan på buss 188.
– På morgonen blir den ofta full och kör förbi de sista hållplatserna i Sköndal. Min dotter klagar mycket på den, hon går i skola i Sickla och blir ofta sen, fyller Lovisa Schedvins på.
Egen grupp på Facebook
Många pendlare i tunnelbanelösa Sköndal är helt beroende av linjen mellan Gullmarsplan och Sköndalsbro.
Men det som ska fungera som en livlina i kollektivtrafiken, har i stället blivit något av ett hatobjekt. Sedan i januari har 188:an till och med en egen Facebookgrupp. Och det är inte som en hyllning.
– Problemet är att bussarna inte går i tid och att de kör med korta bussar i rusning. Det behövs fler avgångar eller längre bussar i rusningstid, säger Jessica Jokitalo vars man startade gruppen.
Jessica Jokitalo, en av många frustrerade busspendlare i Sköndal.
Privat
Kraftig ökning av klagomål
Hon brukar rapportera in sina klagomål till SL. Antalet klagomål på 188:an har ökat kraftigt jämfört med i fjol, visar en sammanställning som Mitt i begärt ut.
– Det känns som att folk har tröttnat och blivit medvetna om att problemen måste rapporteras, säger Jessica Jokitalo.
Den exakta siffran är osäker eftersom ett och samma klagomål kan dyka upp flera gånger i SL:s system. Men det rör sig om ett tusental klagomål i år. Det är långt mer än dubbelt så många som i fjol.
188:an har tät trafik enligt tabellen – men inte alltid fullt så tät i verkligheten.
Mattias Kamgren
Nobina: ”Har utmaningar”
Allra värst var det i januari och februari efter att bussbolaget Nobina tagit över som ny entreprenör. Bolaget hade stora inkörningsproblem i hela söderort, bland annat på grund av brist på nya fordon.
Även andra halvan av året har klagomålen fortsatt strömma in.
– Det är ett spann på mellan 90 och 210 klagomål i månaden. Vi vet om att linje 188 har utmaningar och vi tar det på stort allvar, säger Malin Säker, kommunikationschef på Nobina.
Varför ser det ut så här?
– Den stora utmaningen är framkomlighet, dels vid handelsplatsen och dels på väg 73.
Bolaget har föreslagit trafikåtgärder för Stockholms stad och Trafikverket, för att minska risken att bussar fastnar i köer.
I väntan på det utlovar Nobina en egen efterlängtad förändring: Fler ledbussar.
– Inför tidtabellsbytet i december sätter vi in fler ledbussar på den här linjen. Det handlar om att optimera de ledbussar vi har till där de behövs mest, säger Malin Säker.
Två andra förändringar handlar om att bli tydligare gentemot trafikanterna:
– Vi tittar på de angivna körtiderna och ska anpassa dem så att de stämmer bättre med verkligheten. Det kommer att märkas till våren. Och tillsammans med SL arbetar vi med att förbättra trafikinformationen. Nu är det problem med att information om störningar inte alltid når fram till resenärerna.
Mitt i har sökt SL som är ansvariga för kollektivtrafiken.