På S-V-C-MP-styrets initiativ har ett av två körfält utanför Ängskolan stängts av och ersatts med färgglada lekattiraljer. Ett av syftena har varit att göra området tryggare för barn.

Oppositionens Douglas Thor (M) ser dock en annan följd av att stänga av det ena körfältet: att det körs mot enkelriktat.

– Vem som helst som har varit förbi här kan se att folk kör åt fel håll. Det är för att det inte är optimerat för hur människor vill röra sig, varken bilister, cyklister eller fotgängare, säger Douglas Thor.

Douglas Thor (M) är inte glad åt styrets projekt med lekgator.

Douglas Thor (M) är inte glad åt styrets projekt med lekgator.

Privat

Han anser att trafiklösningen för med sig flera problem.

– För det första är det farligt. För det andra gör det vardagen svårare för barn och föräldrar.

Lekgatan hindrar nämligen dem med bil att lämna och hämta sina barn, menar Thor.

P-platser försvann

Styret i sin tur påpekar att den sortens ärenden kan göras på Ängsstigen och Kolonivägen, där man får ställa sin bil i 30 minuter.

Samtidigt är förhoppningen att lekgatan ska få fler barn att vilja promenera till skolan, enligt Martin Solberg (MP), ordförande i stadsmiljö- och trafiknämnden.

Han står fast vid att lekgatan gör nytta för trafiksäkerheten.

– Problemet på den här gatan har varit att själva körfältet som nu är avstängt, eller trottoaren intill, har använts som parkeringsytor till stressade föräldrar trots att det är förbjudet.

– Det är en direkt trafikfara. För mig är barnens trygghet och säkerhet det viktigaste.

Martin Solberg (MP) vid Ängskolans lekgata i samband med invigningen.

Martin Solberg (MP) vid Ängskolans lekgata i samband med invigningen.

Alexander Kuronen

Även en yta som faktiskt har varit avsedd för parkering har tagits i anspråk för lekgatan. Enligt Martin Solberg utvärderas följderna av detta.

Om behovet finns kan det bli fler p-platser i området, säger han.

– Vi har löpande utvärderingar där vi både flyttar och ändrar på saker.

När det gäller uppgifterna om att folk bryter mot trafikreglerna är det inte lekgatans fel, fortsätter Solberg. I så fall, menar han, krävs åtgärder som hindrar bilister från att köra mot enkelriktat.

– Jag har inte sett det hända, men hört folk prata om det. Vi har ingen data, inga siffror, på hur stort det problemet är.

M: Skäl till lågt barnafödande

Enligt Douglas Thor borde sträckan ses över, så att den kan användas för att hämta och lämna barn med bil på ett både tryggt och smidigt sätt.

I en video på Facebook har han sagt att nuvarande trafiklösning är "ytterligare en förklaring till varför vi har så lågt barnafödande".

– Om man upplever att det blir svårare att få ihop vardagspusslet kan det påverka förutsättningarna för att bilda familj, utvecklar han för Mitt i.

Ett sällskapsspel modell större är ett av inslagen som upptar det tidigare körfältet på Vackra vägen.

Ett sällskapsspel modell större är ett av inslagen som upptar det tidigare körfältet på Vackra vägen.

Alexander Kuronen

Martin Solberg förhåller sig skeptisk till analysen.

– Jag ser fram emot när regeringens utredning om lågt barnafödande kommer fram till att en lekgata i Sundbyberg är förklaringen, säger han.