Det övergivna parkeringshuset på Rörstrandsgatan har åter hamnat i fokus.

– Den har stått tomt under lång tid, det måste vi göra något åt. Det är ju en ikonisk byggnad, säger gruppledaren Jonas Naddebo (C).

Exploateringsnämnden avslog nyligen Moderaternas förslag om att köpa den trasiga P-snurran för att bygga bostäder.

Fastigheten är för liten och ligger för nära tågspåren, menar nämnden.

– Att bygga nya bostäder på en sådan plats kräver ett avsevärt skyddsavstånd till spåren och innebär överhängande risk för buller och vibrationer, säger ordföranden Anders Österberg (S).

Jonas Naddebo, gruppledare för Centerpartiet i Stockholms stad.

Jonas Naddebo, gruppledare för Centerpartiet i Stockholms stad.

Centerpartiet

Överdäcka Klarastrandsleden

Centerpartiet pekar dock på att det redan i dag finns bostäder i närheten.

– Nya bostäder har ju betydligt bättre ljudisolering än för hundra år sen, säger Jonas Naddebo.

Parkeringshuset togs ur bruk för fyra år sedan efter att hissen som tog hand om bilarna slutade fungera.

För att minska bullret i området menar Centerpartiet att en överdäckning av tågspåren och Klarastrandsleden borde utredas.

– Det är inte en helt galen idé. Det är ett sår i stadsmiljön som bullrar för dem som bor i Atlasområdet.

Under tiden borde p-huset byggas om till en restaurang och bar. Det djupa hålet i golvet där den automatiska hissen stod skulle kunna användas till hydroponisk odling, tycker C.

Stockholm parkering, som äger P-snurran, siktar på att ta fram ett förslag på vad som ska göras med fastigheten under året.

P-snurran – garaget som har stått övergivet i snart fyra år

P-snurran stängdes plötsligt efter att flera bilar hade blivit inlåsta. Sedan dess har den stått övergiven.

Det kan det bli ändring på.

Pilotprojektet fick ett plötsligt slut 2019 när 18 bilar blev inlåsta då tekniken inte fungerade i det runda parkeringshuset på Rörstrandsgatan. Den automatiska hissen som skulle frakta bilarna på plats slutade fungera och italienska tekniker fick flygas in.

I dag står garaget tomt men parkeringsplatserna utanför går att hyra.

– Vi har kontaktats för att bedriva annan verksamhet. Någon ville låna byggnaden temporärt men det finns inget golv så därför går det inte, säger Fredrik Söderholm, vice vd och ansvarig för byggprojekt på Stockholm parkering som äger fastigheten.

De utreder fortfarande vad som ska göras av huset och platsen men har bestämt att det inte blir något nytt automatiskt p-garage. Troligt är att det rivs, en rund byggnad med hål i golvet är svår att göra något annat med.

– Vi är ett parkeringsbolag och vill ju gärna bygga parkeringar men har inte satt ner foten om vad som ska hända med platsen. Kanske bygger vi ett parkeringshus.

Riva och bygga

Oppositionsborgarråd Dennis Wedin (M) lade nyligen fram ett förslag om att riva huset och bygga bostäder, till exempel stadsradhus eller flerbostadshus. Då skulle den lilla grönytan bredvid kunna göras tillgänglig och fastigheten borde säljas till staden, menar han.

– Det här är en plats med stor potential. Givetvis borde parkeringshuset ha rivits för länge sedan, det måste man komma igång med genast. Så hade inte en privat fastighetsägare betett sig.

Varför gjorde inte ni något 2019 när ni styrde?

– Absolut, jag tycker det är oacceptabelt att inget gjorts. Det är fel att man inte varit mer pådrivande för att få fram en lösning.

För att få bygga något annat på platsen måste först detaljplanen ändras. I dag får platsen bara användas för garage och parkeringar. Stadens exploateringskontor ska se över förslaget men har i dag ”inga planer på att förvärva Stockholm Parkerings fastighet på Rörstrandsgatan”, enligt Socialdemokraterna.

Först vill de veta hur p-företagets planer ser ut.

Kanske i år

P-snurran byggdes 2003, med italiensk teknik som specialiserat sig på just runda byggnader.

Garaget är det enda helautomatiska som funnits
i Sverige. De kostar nästan dubbelt så mycket som traditionella garage och i dag ligger närmsta i Köpenhamn.

– Man ska komma ihåg att det gjordes som ett pilotprojekt. Det fungerade i flera år och är hälften så stort som de som finns i Italien. Vi lärde oss mycket av det, säger vice vd:n Fredrik Söderholm.

– Det ska vara väldigt dåligt med utrymme för att motivera en hiss. Det är fortfarande billigare att bygga garage i bergrum.

Stockholm parkering har fortfarande parkeringsplatser utanför p-snurran. Fredrik Söderholm utesluter inte dialog med staden om att till exempel bygga ett garage med bostäder ovanpå.

– Ambitionen är att ta fram förslag under året.

Vi är ett parkeringsbolag och vill ju gärna bygga parkeringar

Så tycker läsarna på Facebook

P-snurran

Byggdes 2003. Var Skandinaviens första automatiska garage.

Hade 46 parkeringsplatser. Bilar kördes in och lyftes på plats med hjälp av en automatisk hiss med slädar.

Kostade 30 miljoner kronor att bygga.

29 juli 2019 slutade hissen att fungera och 18 bilar blev inlåsta och gick inte att få ut. Tekniker måste flygas in från Italien för att förbikoppla systemet, vilket tog runt två månader.

Källa: Mitt i

Fnurret på P-snurran – M vill se bostäder istället

Slutet av Rörstrandsgatan borde inte vara ett övergivet parkeringshus, föreslår Dennis Wedin (M). P-snurran stängdes efter att ha låst in flera bilar.

Pilotprojektet nödlandade 2019 när 18 bilar låstes in i det runda parkeringshuset. Den automatiska hissen som lyfte bilar på plats slutade att fungera och italienska tekniker fick flygas in. Under tiden oroade sig ägarna till dyra Porsche- och BMW-bilar att de skulle behöva skrotas efter att ha lyfts ut med gaffeltruck och kran.

Idag står garaget tomt men parkeringsplatserna utanför går att hyra.

– Vi har kontaktats för att bedriva annan verksamhet. Någon ville låna byggnaden temporärt men det finns inget golv så därför går det inte, säger Fredrik Söderholm, vice vd och ansvarig för byggprojekt på Stockholm parkering som äger fastigheten.

De utreder fortfarande vad som ska göras av huset och platsen men har bestämt att det inte blir något nytt automatiskt p-garage. Troligt är att det rivs, en rund byggnad med hål i golvet är svår att göra något annat med.

– Vi är ett parkeringsbolag och vill ju gärna bygga parkeringar men har inte satt ner foten med vad som ska hända med platsen. Kanske bygger vi ett parkeringshus.

Riva och bygga bostäder

Dennis Wedin (M) lade nyligen fram ett förslag om att riva huset och bygga bostäder, till exempel stadsradhus eller flerbostadshus. Då skulle den lilla grönytan bredvid kunna göras tillgänglig och fastigheten borde säljas till staden, menar han.

– Det här är en plats med mycket potential. Givetvis borde det här ha rivits för länge sen, det måste man komma igång med genast. Så hade inte en privat fastighetsägare betett sig.

Varför gjorde inte ni något 2019 när ni styrde?

– Absolut, jag tycker det är oacceptabelt att inget gjorts. Det är fel att man inte varit mer pådrivande för att få fram en lösning.

För att få bygga något annat på platsen måste först detaljplanen ändras. Idag får den bara användas för garage och parkeringar. Stadens exploateringskontor ska se över förslaget men har idag "inga planer på att förvärva Stockholm Parkerings fastighet på Rörstrandsgatan", enligt Socialdemokraterna. I augusti väntas ett svar till nämnden.

Kanske i år

P-snurran byggdes 2003. Det byggde på italiensk teknik som specialiserat sig på just runda byggnader.

Garaget är det enda helautomatiska som funnits i Sverige. De kostar nästan dubbelt så mycket som traditionella garage och idag ligger närmsta i Köpenhamn.

– Man ska komma ihåg att det gjordes som ett pilotprojekt. Det fungerade i flera år och är hälften så stort som de som finns i Italien. Vi lärde oss mycket av det, säger vice vd:n Fredrik Söderholm.

– Det ska vara väldigt dåligt med utrymme för att motivera en hiss. Det är fortfarande billigare att bygga garage i bergrum.

Stockholm parkering har fortfarande parkeringsplatser utanför p-snurran. De utesluter inte dialog med staden om att till exempel bygga ett garage med bostäder ovanpå.

– Ambitionen är att ta fram förslag under året, säger Fredrik Söderholm.

Vi är ett parkeringsbolag och vill ju gärna bygga parkeringar

P-snurran

Byggdes 2003. Var Skandinaviens första automatiska garage.

Hade 46 parkeringsplatser. Bilar kördes in och lyftes på plats med hjälp av en automatisk hiss med slädar.

Kostade 30 miljoner kronor att bygga.

29 juli 2019 slutade hissen att fungera och 18 bilar blev inlåsta och gick inte att få ut. Tekniker måste flygas in från Italien för att förbikoppla systemet, vilket tog runt två månader.

Källa: Mitt i

På taket till  automatiska parkeringshuset står verket "Frihetsgudinnan på Karlberg"av Jeanette Karsten.

På taket till automatiska parkeringshuset står verket "Frihetsgudinnan på Karlberg"av Jeanette Karsten.

Holger Ellgaard/Wikimedia commons och konstnären Jeanette Karsten

Stått tomt i fem år – nu vill de riva P-huset Snurran

M: bygg bostäder här istället.

C: Ge P-snurran en takbar och odla grönsaker i källaren