Pilotprojektet nödlandade 2019 när 18 bilar låstes in i det runda parkeringshuset. Den automatiska hissen som lyfte bilar på plats slutade att fungera och italienska tekniker fick flygas in. Under tiden oroade sig ägarna till dyra Porsche- och BMW-bilar att de skulle behöva skrotas efter att ha lyfts ut med gaffeltruck och kran.

Idag står garaget tomt men parkeringsplatserna utanför går att hyra.

– Vi har kontaktats för att bedriva annan verksamhet. Någon ville låna byggnaden temporärt men det finns inget golv så därför går det inte, säger Fredrik Söderholm, vice vd och ansvarig för byggprojekt på Stockholm parkering som äger fastigheten.

De utreder fortfarande vad som ska göras av huset och platsen men har bestämt att det inte blir något nytt automatiskt p-garage. Troligt är att det rivs, en rund byggnad med hål i golvet är svår att göra något annat med.

– Vi är ett parkeringsbolag och vill ju gärna bygga parkeringar men har inte satt ner foten med vad som ska hända med platsen. Kanske bygger vi ett parkeringshus.

Riva och bygga bostäder

Dennis Wedin (M) lade nyligen fram ett förslag om att riva huset och bygga bostäder, till exempel stadsradhus eller flerbostadshus. Då skulle den lilla grönytan bredvid kunna göras tillgänglig och fastigheten borde säljas till staden, menar han.

– Det här är en plats med mycket potential. Givetvis borde det här ha rivits för länge sen, det måste man komma igång med genast. Så hade inte en privat fastighetsägare betett sig.

Varför gjorde inte ni något 2019 när ni styrde?

– Absolut, jag tycker det är oacceptabelt att inget gjorts. Det är fel att man inte varit mer pådrivande för att få fram en lösning.

För att få bygga något annat på platsen måste först detaljplanen ändras. Idag får den bara användas för garage och parkeringar. Stadens exploateringskontor ska se över förslaget men har idag "inga planer på att förvärva Stockholm Parkerings fastighet på Rörstrandsgatan", enligt Socialdemokraterna. I augusti väntas ett svar till nämnden.

Kanske i år

P-snurran byggdes 2003. Det byggde på italiensk teknik som specialiserat sig på just runda byggnader.

Garaget är det enda helautomatiska som funnits i Sverige. De kostar nästan dubbelt så mycket som traditionella garage och idag ligger närmsta i Köpenhamn.

– Man ska komma ihåg att det gjordes som ett pilotprojekt. Det fungerade i flera år och är hälften så stort som de som finns i Italien. Vi lärde oss mycket av det, säger vice vd:n Fredrik Söderholm.

– Det ska vara väldigt dåligt med utrymme för att motivera en hiss. Det är fortfarande billigare att bygga garage i bergrum.

Stockholm parkering har fortfarande parkeringsplatser utanför p-snurran. De utesluter inte dialog med staden om att till exempel bygga ett garage med bostäder ovanpå.

– Ambitionen är att ta fram förslag under året, säger Fredrik Söderholm.