Anna-Karin Engberg, 71, står med en kabinväska på perrongen i Rönninge. Strax ska hon ta pendeltåget till centralen där ett tåg mot Göteborg väntar.
Hon säger att hon inte brukar åka pendeltåget så ofta – bara någon gång i månaden. Men det är oftast i samband med att hon varit på konserter på Söder. Så om pendeltåget gick oftare och senare så skulle det vara en klar fördel, tror hon.
Anna-Karin Engberg, 71, tycker det är viktigt att busstrafiken synkar med pendeltågen.
Mikael Andersson
– Det vore jättebra. Jag brukar kunna bli trött så det blir inte hur sent som helst, men om tågen gick senare kan man vara säker på att man kommer hem, säger hon.
Men det hon tycker är viktigast är att bussarna matchar med pendeltågen. I synnerhet buss 708 som hon måste ta för att komma hem.
– Den går med entimmestrafik på kvällen, och slutar gå vid elva på kvällen.
Skjutits upp
Men SL planerar inga större förändringar på buss 708. Däremot ska pendeltågen börja gå på helgnätterna på prov.
Försöket med utökad nattrafik pågår mellan augusti 2026 och december 2027 på pendeltågslinjen mellan Uppsala/Märsta och Södertälje. Det innebär att sista avgången från ändstationerna flyttas till strax före klockan två nätter mot lördag och söndag. Det första morgontåget börjar sedan gå redan klockan fyra.
Utökningen innebär fyra fler avgångar i vardera riktning.
– Det innebär att man kan ta tåget hem från Stockholm city vid 3-tiden på natten. Och sen dröjer det inte länge innan morgontrafiken startar igen. Man ska inte behöva välja mellan en kul kväll och en trygg hemresa, säger avgående trafikregionråd Anton Fendert (MP).
Sasithon Praneetphonkrang, 47, har två barn i sena tonåren som båda tycker om att vara ute sent. Så för deras skull hoppas hon att nattpendeln blir av. – Så slipper de ta nattbussen, säger hon.
Mikael Andersson
Bättre nattrafik på pendeltågen har länge varit ett löfte från både det nuvarande, men också tidigare, politiska styret i Region Stockholm.
Införandet har skjutits upp flera gånger, men nu har frågan utretts klart och ett beslut i trafiknämnden togs i juni.
"Världens bästa nyhet"
Inte heller Salembon Sasithon Praneetphonkrang, 47, skulle själv inte gagnas av att pendeltågen kör längre in på natten. Däremot tror hon att det är "världens bästa nyhet" för hennes barn som är 18 och 19 år gamla.
– Den äldre har precis tagit studenten så just nu är det mycket fest. Då kommer de hem sent. Oftast med nattbussen från T-centralen och den tar över en timme och är ganska stökig, säger hon.
Therese Jakobsson, 36, är småbarnsförälder och hon tror inte att hon skulle nyttja en nattpendel särskilt mycket. Men i hennes ungdom hade hon älskat det. – Då hade det varit toppen för att kunna ta sig hem sent. Å andra sidan, om man missade tåget så gick man hem – inget kan stoppa en klubbsugen 20-åring, säger hon
Mikael Andersson
En man som inte vill ha sitt namn i tidningen står och väntar på tåget mot Södertälje berättar att han har arbetat som spärrvakt i 18 år. Nu är han nästan pensionerad, och arbetar deltid.
Han ser inga större problem med att det skulle innebära mer arbete för spärrvakterna som troligtvis skulle behöva jobba längre under försöket med nattrafik.
– Jag har många kollegor som är vikarier, och som vill ha fast tjänst. Om det blir nattrafik så hoppas jag att man ser behovet av mer personal och anställer fler, säger han.