Strax före klockan 8 råder morgonrusning i Liljeholmstrafiken. Från de södra förorterna kommer tusentals cyklister, som ska över Liljeholmsbron in mot stan. De cyklar på cykelbanan längs Södertäljevägen och korsar tvärbanespåren i Liljeholmen med full fart.
Strax före brofästet korsar också de gång- och cykelbanan som binder samman Liljeholmens centrum med Marievik och Liljeholmskajen. En smal passage där en flod av människor är på väg till fots i båda riktningarna.
Tydliga anvisningar om vem som har företräde skulle underlätta för alla. Men det saknas här. När cyklisterna fått grönt ljus på andra sidan tvärbanespåren trampar de på för fullt genom korsningen samtidigt som det ofta är grön gubbe för fotgängarna vid övergångsstället.
"Det är ofta kaotiskt", säger Älvsjöbon Jessica Roos, som jobbar i Marievik och går igenom den otydliga korsningen varje dag.
Märta Lefvert
– Det är ofta kaotiskt. Cyklisterna kommer ju i väldigt hög fart. En del gående blir arga och försöker fortsätta att gå. Själv blir jag osäker och stannar upp, säger Älvsjöbon Jessica Roos som jobbar i Marievik och passerar korsningen både morgnar och eftermiddagar.
Vem som har företräde vet hon inte, men tar det säkra före det osäkra.
– Jag vill ju inte bli påkörd, konstaterar hon krasst.
Trafiksignalen reglerar bara den delen av passagen som är övergångsställe, över körbanan (till vänster). När det är dags att korsa cykelbanan måste fotgängarna ge cyklisterna företräde eftersom det inte finns ett övergångsställe där.
Märta Lefvert
Cyklister har företräde
Jessica Roos gör rätt när hon stannar. Cyklisterna har varken plikt att väja eller stanna vid punkten där gående och cyklister korsar varandra. Orsaken är att det inte finns något övergångsställe över cykelbanan – det är bara en gångpassage, utan målade ränder eller vägmärke. Det innebär att cyklister inte har väjningsplikt gentemot fotgängarna.
I stället är det fotgängarna som har väjningsplikt. Så är det oavsett om det är grön gubbe eller inte vid övergångsstället alldeles intill, på körbanan för bilar. Den gröna gubben gäller bara där.
Cykelexperten Krister Isaksson tycker att "platsen är mycket dåligt utformad" och svårbegriplig.
– Den självklara lösningen, och som diskuterats i många år nu, är ju att cykeltrafiken ska gå på bro över passagen till Marievik. Precis så som biltrafiken på Södertäljevägen gör. Allt annat är bara konstgjord andning och att utsätta trafikanterna för ständiga problem, irritation och otrygghet, säger han.
Ny passage ska byggas
På trafikkontoret är man väl medveten om problematiken, och en bro är ett av förslagen som diskuterats. Något beslut om en sådan finns dock inte.
– Vi får in många synpunkter på den här korsningen och vet att den är konfliktfylld. Vi har tittat på den i många år men har ingen klar lösning för hur vi vill bygga om den. Området är ju väldigt komplext, med både gående, cyklister. tvärbana och bussar, säger Kristofer Rogers, biträdande enhetschef på trafikplaneringsavdelningen.
För att minska trycket i korsningen planerar trafikkontoret en helt ny passage för fotgängare och cyklister över Södertäljevägen. Den ska ligga i gatuplan ett par hundra meter söderut, vid Liljeholmspåfarten (ungefär i höjd med Blomsterdalens lekplats). I juni togs ett inriktningsbeslut i trafiknämnden och om allt går enligt plan byggs den under 2026.
Tusentals nya invånare
Trycket på den problematiska korsningen kommer ändå att förbli hårt, eftersom tusentals nya människor ska flytta in i det nya bostadsområdet i Marievik om några år.
– Vi har inte övergett tanken på att förbättra korsningen. Men vi vet inte på vilket sätt än och det finns inget politiskt beslut, säger Kristofer Rogers.
"Jag tänker alltid på att jag måste akta mig", säger David Sundquist som bor vid Liljeholmskajen och har reagerat på trängseln mellan fotgängare och cyklister.
Märta Lefvert
Fotgängare och cyklister lär få trängas i korsningen länge till. David Sundquist, som bor vid Liljeholmskajen, är alltid på sin vakt här.
– Jag tänker alltid på att jag måste akta mig när jag går över här. Då funkar det, men alla kollar inte omgivningen så noga. En del tittar ner i sina mobiler, säger han.