Trafiknämnden i Region Stockholm godkände i förra veckan att den nya bussterminalen i Katarinaberget får bli ytterligare 1,5 miljarder dyrare. Av detta står Regionen för knappt en miljard, resten betalas av Stockholms stad.

Så sent som i maj 2023 gick regionpolitikerna med på att öka budgeten med 883 miljoner kronor, på villkor att nya avtal med Stockholms stad skulle tas fram för att styra upp ansvarsfördelning, kostnader och risker.

Slussens nya bussterminal i Katarinaberget blir bara dyrare och dyrare. Visionsbild.

Slussens nya bussterminal i Katarinaberget blir bara dyrare och dyrare. Visionsbild.

LINK arkitektur

Några sådana avtal har inte blivit klara. Ändå går den politiska majoriteten (MP, S och C) nu med på ytterligare ett miljardtillskott. Totalt bedöms projektet landa på 5,8 miljarder, enligt Trafikförvaltningen.

Inga nya pengar

Oppositionspartierna M, L och KD kallar beslutet "häpnandsväckande" och menar att det bäddar för ytterligare fördyrningar och förseningar.

Inga nya pengar ska skjutas till innan tilläggsavtal och en heltäckande riskanalys är på plats, anser oppositionen.

Amelie Tarschys Ingre (L) vill gärna få terminalen klar men tycker beslutet är häpnandsväckande.

Amelie Tarschys Ingre (L) vill gärna få terminalen klar men tycker beslutet är häpnandsväckande.

Eira Desax

– Vi kan inte betala ut skattebetalarnas pengar på löpande faktura utan att S i Region Stockholm och i Stockholms stad åtgärdar de brister som flera oberoende granskningar har pekat ut vad gäller ledning, styrning och ansvarsroller i projektet, säger oppositionsregionrådet Amelie Tarschys Ingre (L).

"Begränsa till 5,2 miljarder"

Sverigedemokraternas Samuel Stephan går längre och kräver "en haveriutredning för att gå till botten med vad som är orsaken till den astronomiska notan för ett hål".

"Inte en krona till av skattebetalarnas pengar", säger Samuel Stephan (SD), som vill ha en haveriutredning.

"Inte en krona till av skattebetalarnas pengar", säger Samuel Stephan (SD), som vill ha en haveriutredning.

Trafikregionrådet Anton Fendert kontrar att miljardtillskottet är nödvändigt för att undvika ytterligare förseningar.

– Vi har också tagit fram en samverkansplan som kommer att möjliggöra bättre kostnadskontroll för att begränsa slutpriset till 5,2 miljarder. Och det pågår förstås fortsatta samtal med Stockholms stad, säger han.

Målet är att terminalen ska vara klar i augusti 2025. Men enligt Trafikförvaltningen är finns en risk att invigningen dröjer till andra kvartalet 2026.

Nacka- och Värmdöpendlarna får klara sig med provisoriska lösningar åtminstone till augusti 2025.

Nacka- och Värmdöpendlarna får klara sig med provisoriska lösningar åtminstone till augusti 2025.

Karolina Andersson

Nya Slussenterminalen spräcker budgeten - igen

Från 1,9 miljarder till 5,7 miljarder. Hur är det möjligt? De skenande kostnaderna för den nya Slussenterminalen ska nu gås igenom av externa experter.

– Jag är extremt oroad, säger Jens Sjöström (S), investeringsregionråd.

Sprängningarna för den nya bussterminalen i Katarinaberget vid Slussen är klara. Nu pågår arbetet med tak och innerväggar, ventilation och brandskyddssystem.

Hit ska alla Nacka- och Värmdöbussar flytta in, vilket krävs för att resten av Slussenbygget ska komma vidare.

Innan garaget är klart går det inte att påbörja överdäckningen av Stadsgårdsleden. Men frågan är när. Och vad slutnotan landar på? I oktober fick den nya mittenmajoriteten i Region Stockholm se siffror som fick politikerna att sätta kaffet i vrångstrupen.

Prognoserna pekar mot en tredubbling av den ursprungliga kalkylen – från 1,9 till 5,7 miljarder kronor. Bara under 2022 har siffrorna skrivits upp med en miljard.

– Jag är extremt oroad över signalerna vi får. Ansvarsfrågan behöver nu utredas, men en hel del tyder på att det funnits en alltför dålig styrning, säger det nya investeringsregionrådet Jens Sjöström (S).

I mitten av december beslöt koalitionen av S, MP och C att tillsätta en ny, extern granskning för att få klarhet i vad som hänt.

– Vi måste ta ett helhetsgrepp om projektet. Vi vill göra en översyn av orsakerna, risker för ytterligare fördyringar och förseningar och hur Region Stockholm har agerat som beställare, säger Anton Fendert (MP).

Den nya terminalen i Katarinaberget ska ersätta den tillfälliga busstationen vid Stadsgårdkajen.

Den nya terminalen i Katarinaberget ska ersätta den tillfälliga busstationen vid Stadsgårdkajen.

Stockholms stad

Hans företrädare Kristoffer Tamsons (M), tidigare ansvarig för Trafiknämnden, anser att informationen från Stockholms stad, som är byggherre för projektet, har varit undermålig.

– Om nu våra värsta farhågor besannas och att det trots bedyranden från staden landar i ännu en miljardnota, är det något man måste reagera kraftfullt på, säger han till Svenska Dagbladet.

Tamsons menar att avtalet med Stockholms stad kan behöva förhandlas om. Han vill även se en oberoende granskning av hela Slussenprojektet.

Jens Sjöström vill avvakta till utredningen är klar.

– Men det är är ganska magstarkt att gå ut och dundra när man har själv haft makten i 16 år. Jag är förbluffad över att de inte har tillsatt en sådan granskning tidigare, säger han om Tamsons utspel.

Eva Rosman är Stockholm stads kommunikationchef för Slussenprojektet. Hon bekräftar att kostnaderna blir högre än i tidigare kalkyler, men menar att vissa av kostnadsökningarna fortfarande kan undvikas.

– Vi håller på att utreda ett antal åtgärder som vi kan vidta för att effektivisera arbetet. Det är viktigt att man sparar på rätt saker. Vi räknar med att kunna presentera slutsatserna i början på det nya året, säger hon.

ARBETE PÅGÅR. Sprängningarna i Katarinaberget blev klara i våras, nu håller väggar och tak på att göras i ordning.

ARBETE PÅGÅR. Sprängningarna i Katarinaberget blev klara i våras, nu håller väggar och tak på att göras i ordning.

Lennart Johansson

När det gäller tidsplanen är Eva Rosman optimistisk. I andra medier har uppgifter förekommit att bussterminalen som "worst case"-scenario skulle kunna bli klar först 2029/2030.

– Vi gör en annan bedömning. Med den information vi har såhär långt känner vi oss trygga med att vi kan hålla fast vid att det blir klart under 2025, säger hon.

Varför har det blivit så mycket dyrare?

– Det finns en rad olika förklaringar, vi kommer att presentera en analys för ledningen i början på januari, säger Eva Rosman.

Kostnader och tidplan för Slussenterminalen.

Investeringskalkylen för bussterminalen i Katarinaberget som Stockholms stad och Region Stockholm sa ja till 2016 låg på 1,9 miljarder.

2019 justerades summan upp till 2,7 miljarder, året därpå klubbades en ny budget på 3,4 miljarder.

I september 2022 bedömde en särskild "task force" av externa bedömare att slutnotan troligen skulle bli 5,7 miljarder – och i värsta fall 6,7 miljarder.

Samma "task force" anger som troligt scenario att terminalen kan tas i bruk i oktober 2025 – en försening med två år mot ursprungsplanen. Som "sent" scenario anges januari 2027.

Källa: Mitt i