För nära och för högt, så kan kritiken mot de fyra rundade husen på gårdarna mellan 60-talshusen sammanfattas – 100 procent av synpunkterna som inkom från de närboende under samrådet var negativa.
Flera föreslog att låta sänka husen en till två våningar för att minska risken för insyn och skugga.
När byggnadsnämnden, efter viss omarbetning av förslaget, nu beslutat att skicka det på granskning, har totalhöjden på de nya husen sänkts.
Men bara med sju centimeter och inte på grund av grannarnas klagomål utan Swedavias, som påpekat att ska man bygga kring Bromma flygplats, finns regler att följa.
"Harmonisk helhet"
Det är på många punkter som de boendes uppfattning skiljer sig från stadens idé kring projektet. Staden medger att delar av dagens luftiga och gröna gårdsmiljöer kommer att försvinna, men anser att den negativa effekten ändå blir minimal på grund av husens placering.
Även om nybygget estetiskt bryter av mot de äldre husen, som är grönklassade för sitt kulturhistoriska värde, anses de nya husen samtidigt knyta an till de äldre med sina vita fasader och bilda "en harmonisk helhet".
Husen på Jungfrudansen.
Between the line
Ett mål med projektet är att skapa en mer stadslik och publik miljö på Jungfrudansen. Därför förses husen med lokaler i bottenvåningarna där man kan få in ett par kaféer eller restauranger.
Men flera boende betvivlar att det finns kundunderlag, varken nu eller sen, och påpekar att flera lokaler står tomma i Huvudsta centrum 300 meter därifrån.
Garage under husen
Nästa skede i processen är granskning, steget innan att detaljplanen antas, och en chans att lämna synpunkter igen.
Känns det inte trist att gå vidare med ett projekt som alla i samrådet varit negativa till?
– Det är en utmaning i alla byggprojekt i befintliga områden, en avvägning mellan intressen för dem som bor närmast och möjligheten för folk att flytta till Solna och för unga att flytta hemifrån, konstaterar byggnadsnämndens ordförande Martin Eliasson (S).
– Jag förstår att man som granne inte vill att det byggs precis intill, men när husen väl är på plats, så brukar många av dem som varit kritiska tycka att det blev bra.
Staden passar också på att tillföra värden som gagnar kvarteret, säger Martin Eliasson.
– Som upprustning av parken och tryggare gångväg och gångtunnel.
Många som lämnat synpunkter har befarat att att parkeringssituationen förvärras med hundra nya hushåll. Här har kommunen efter samrådet ändrat i ritningarna, för att kunna få in ett garage med plats för 28 bilar under de nya husen.