Mitt i har tidigare skrivit om försöket med en bussfil på Hornsgatan. Målet är att buss 4 ska komma upp i 20 km/h i genomsnittlig hastighet på hela sträckan mellan Gullmarsplan och Radiohuset.

– Vi vill ge folk incitament att välja kollektivtrafiken och vi vet en minut kan göra stor skillnad när man står och är stressad på bussen, säger kollektivtrafikregionrådet Tomas Eriksson (MP).

Nu har det blivit Vasastans tur, och det handlar det om sträckan på Odengatan, mellan Torsgatan och Dalagatan, som i östlig riktning får ett bussfält vissa tider.

Många bilister missade skyltarna

Men helt tydligt är det inte för alla. Eftersom det är tillåtet att köra bil där på kvällstid har man inte markerat genom att skriva "buss" i körfältet. I stället har man skyltat om. På invigningsdagen, fredag, var det många bilister som missade skyltarna.

– Vi får utvärdera efter hand hur det går och om skyltningen behöver tydliggöras på något sätt, säger stadens trafikborgarråd Daniel Helldén (MP).

Det som gäller är att det inte tillåtet för bilister att köra sträckan 7-18.30 på vardagar och 10-15 på lördagar. Då kommer man inte heller att kunna parkera där. Cirka 40 parkeringsplatser "försvinner" under tiden som det är busskörfält.

– Här har det varit den näst dyraste taxan för parkering, det är inga optimala parkeringsplatser. Det ligger dessutom ett parkeringsgarage väldigt nära, vid S:t Eriksplan, där vi har frigjort platser för besökare, säger Daniel Helldén (MP).

Försöket ska pågå till i sommar, eventuellt längre på grund av den rådande situationen med pandemin. När det har utvärderats ska man se över om det kan spridas till andra delar av staden.

Kostnaden för åtgärderna beräknas till 3 miljoner kronor.