I går kom nyheten att styret med Miljöpartiet i spetsen vill att Stockholms cyklister ska kunna göra en högersväng mot rött. Nu kommer nästa budgetsatsning, skriver DN.
Den nya åtgärdens syfte är att underlätta för kollektivtrafik på stadens mark och innebär att trafikljusen görs om så att de blå stombussarna i innerstan (linje 1-6) och spårvagnarna alltid får grönt ljus.
– Det är dålig ekonomi att låta 100 personer sitta och vänta i en buss när det står en bil framför och blockerar. Här ska bussen få förtur, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) till tidningen.
Sänkta hastigheter och färre p-platser
Bilister får i sin tur vänja sig vid mindre yta, sänkta hastigheter, fartgupp och färre parkeringsplatser.
För att ytterligare minska biltrafiken undersöker staden om det är möjligt att införa en slags rondeller som skulle innebära att Stockholm delas in i områden som bilister får köra in i, men inte emellan. Det används bland annat i Gent, Bryssel och Birmingham.
M: Fel fokus
Oppositionsborgarrådet Christofer Fjellner (M) menar att rondellerna riskerar att göra det svårare att ta sig fram mellan stadsdelar.
– Sedan är väl grön våg för bussar något som kan utredas, men jag undrar vilken planet styret befinner sig på? Stockholms stora problem är inte att bussen stannar vid rödljus, utan att den inte längre går, säger han.
Men ni har ju kallat er det nya kollektivtrafikpartiet, är inte det här bra då?
– Jag ser tre saker som gör skillnad för mindre utsläpp och färre bilar i innerstan: fler bussar, Östlig förbindelse och mer elektrifiering. Vi hoppas kunna komma med en blocköverskridande överenskommelse kring Östlig förbindelse. Men det är talande att elektrifiering inte har nämnts. Det visar att det inte är kampen mot utsläppen som är huvudfokus, utan det är kampen mot stockholmare som behöver bilen.
Totalt går över 500 miljoner kronor i nästa års budget till olika typer av åtgärder som enligt Miljöpartiet gör det lättare att ta sig fram till fots, kollektivt eller på cykel.