2019 beslöt trafiknämnden om nya hastighetsgränser i stadsdelsområdena Farsta och Skarpnäck, samt Östermalm och Rinkeby-Kista.
Med start 2022 skyltades en stor mängd gator om. Förändringen gällde totalt 143 kilometer vägnät, varav 54 procent fick sänkt hastighet och 23 procent fick höjd.
40, 60 och 80 km/h blev helt nya hastighetsgränser på flera platser.
Huvudsyftet var att bättre anpassa gränserna till respektive gatas utformning och funktion. Det skulle i sin tur minska mängden överträdelser och öka trafiksäkerheten.
”Lättare att respektera”
Med de nya skyltarna på plats har trafikkontoret mätt bilars hastighet. Mätningarna visar att förändringen fick önskad effekt.
Både på de platser där fartgränsen sänktes och där den höjdes, ledde det till högre efterlevnad – alltså att bilisterna håller hastigheter som bättre rimmar med vad som står på skylten.
”Kontorets slutsats är att de nya hastighetsgränserna är anpassade efter vad gatans funktion och utformning signalerar och därför är lättare att förstå och respektera”, skriver trafikkontoret i projektets slutrapport.
På flera sträckor där 30-gräns blev 40 började förare oväntat köra långsammare.
Mostphotos
Paradox på tidigare 30-gator
En effekt var dock oväntad: På flera gator där hastighetsgränsen höjts – från 30 till 40 km/h eller från 50 till 60 km/h – visade mätningarna att bilister nu håller lägre hastighet än innan omskyltningen.
Det kan låta paradoxalt men hänger ihop med att fortkörning tidigare var utbredd på dessa gator. Med en ny och högre gräns har förarnas acceptans för skyltningen ökat, menar trafikkontoret.
Fysiska fartdämpande åtgärder som gjordes i samband med omskyltningen anses också vara en förklaring, liksom att hastighetsgränsen i det större omgivande området har sänkts.
Många vägsträckor i Farstaområdet fick nya hastighetsgränser. Här Örbyleden.
Mattias Kamgren
Mindre utsläpp
På de sträckor där hastighetsgränsen sänkts har också utsläppen av luftföroreningar minskat. Det visar jämförelser av föroreningar på gator i Farsta och Skarpnäck 2020 och 2023. Störst är minskningen på sträckor där gränsen sänkts från 50 till 30 km/h.
Samtidigt har andelen elbilar ökat och dieselbilar minskat, vilket också spelar in.
Även trafikbuller har totalt sett minskat med de nya hastighetsgränserna, skriver trafikkontoret i rapporten.