Tvärbanans utbyggnad från Bromma flygplats till Helenelund – via Solvalla, Rissne, Ursviks torg och Kista – skulle egentligen ha stått färdig för flera år sedan.

Men efter upprepade förseningar och fördyringar tvärstannade allt byggande förra sommaren. SL bröt avtalet med totalentreprenören Gülermak och såg sig tvingad att handla upp hela projektet på nytt.

Bygget av tvärbanans Kistagren har stått helt stilla sedan förra sommaren.

Bygget av tvärbanans Kistagren har stått helt stilla sedan förra sommaren.

Mitt i

Beskeden har varit otydliga om när arbetena kan komma igång igen, men nu presenterar SL en uppdaterad tidsplan:

Sträckan Bromma flygplats-Ursviks torg ska byggas 2028-2029 och sträckan Ursviks torg-Helenelund byggs 2029-2030. Upphandlingen för båda sträckorna kommer att genomföras våren 2026.

Det innebär åtminstone ett års ytterligare försening jämfört med vad som kommunicerades i våras. Tidsramen kan komma att justeras ytterligare i samband med det genomförandebeslut som tas av politikerna i november.

1,1 miljarder dyrare

Samtidigt lägger SL fram en ny, preliminär kostnadskalkyl. Istället för de 8,1 miljarder som regionpolitikerna hittills har godkänt landar prognosen nu på 9,2 miljarder – alltså 1,1 miljarder mer.

– Det är viktigt att understryka att tid och kostnad alltså fortfarande är preliminära uppgifter och att det är det kommande beslutet i november som avgör den fortsatta inriktningen, säger SL:s presschef Andreas Strömberg.

Varför håller inte prognosen från i våras?

– Den stora skillnaden nu är att vi har hunnit längre i projekteringen och analyserna, vilket gör att vi nu kan bedöma både byggtid och kostnadsnivåer mer samlat för hela sträckan, säger Andreas Strömberg.

SL:s bedömning: Tvärbanan färdigbyggd tidigast 2028

När det vilande tvärbanebygget är klart förblir föremål för spekulationer. SL har ännu inte gett något besked om nytt slutdatum.

Ett dokument hintar dock om att det dröjer till tidigast slutet på 2028.

Tidigare sades det att tvärbanans nya etapper skulle stå klara så att de kunde börja trafikeras 2024 och 2025.

I stället har projektet både försenats och fördyrats i omgångar. Nu har arbetet stått still i snart ett år, på grund av att den tidigare entreprenören har fått sluta. Först nästa år kan bygget återupptas, rapporterar Sveriges Radio.

Analyserar läget

Men än är mycket oklart. Nu i maj arbetar SL med att analysera läget och ta fram en uppdaterad bedömning av tid och kostnad för projektet, uppger SL:s presschef Andreas Strömberg.

"Det är först när detta arbete är klart som vi kan kommunicera en uppdaterad tidplan", skriver han till Mitt i.

Rissne är en av platserna där det avstannade tvärbanebygget märks av lite extra i stadsbilden.

Rissne är en av platserna där det avstannade tvärbanebygget märks av lite extra i stadsbilden.

Alexander Kuronen

På regionens hemsida finns dock redan i dag ett dokument som hintar om vilka tidsperspektiv det kan röra sig om. Det är daterat mars 2025 och lystrar till namnet "Leverantörsdialog".

Enligt SL är syftet med dokumentet att förbereda marknaden inför den nya upphandlingen av bygget på tvärbanans sträcka Ursvik–Helenelund, ett åtagande som har bedömts kräva fem entreprenader.

I filen finns bland annat en "översiktstidplan". Enligt den kommer arbetena att pågå på sträckan fram till slutet på 2028.

Preliminär bedömning

Någon motsvarande bedömning för sträckan Bromma–Ursvik finns inte i skrivande stund.

"Men vi avser att vi ska ha den efter den analys som pågår just nu eftersom vi där tittar på hela sträckan Bromma–Helenelund", förklarar Andreas Strömberg.

Tidplanen i dokumentet är preliminär, enligt SL:s presschef Andreas Strömberg: "Den är framtagen som en del av den pågående marknadsdialogen."

Tidplanen i dokumentet är preliminär, enligt SL:s presschef Andreas Strömberg: "Den är framtagen som en del av den pågående marknadsdialogen."

Michael Steinberg

Han trycker på att planen i dokumentet är preliminär och inte ska tolkas som en färdig tidplan för när tvärbanan kan börja gå. Först ska arbetet med analysen slutföras.

"Det kan påverka såväl produktionsplanen som tidpunkten för när trafiken kan starta."

Rissnebo: "Bedrövligt"

En av tvärbanans hållplatser ska ligga i Rissne. Här har invånarna vant sig vid att behöva ta omvägar; stora delar av torget är sedan länge uppgrävda och avspärrade.

Mångåriga Rissnebon Schen Hawrylkiewicz tycks ha gett upp hoppet om att få uppleva invigningen av den nya tvärbanesträckan.

– Då ligger jag i graven. Jag är nästan 80. Jag trodde att jag skulle kunna göra utflykter med tvärbanan, men tyvärr blir det inte så.

Schen Hawrylkiewicz har bott i Rissne sedan områdets barndom. Hon är besviken på hur utbyggnaden av tvärbanan har skötts.

Schen Hawrylkiewicz har bott i Rissne sedan områdets barndom. Hon är besviken på hur utbyggnaden av tvärbanan har skötts.

Alexander Kuronen

Hon tycker att det är "bedrövligt" att det har gått så lång tid utan att någonting har hänt.

Från början tyckte hon inte ens att Rissne behövde någon tvärbana. Tunnelbana och bussar finns ju, menar hon.

– Det där kostar enorma pengar bara, till ingen nytta för någon egentligen. Nu får det bli klart, då blir jag nöjd, säger hon.

Det är först när detta arbete är klart som vi kan kommunicera en uppdaterad tidplan.

Haveriet på tvärbanan

Tvärbanan mot Kista och Helenelund skulle egentligen ha varit färdigbyggd 2023, men projektet har försenats och fördyrats med mångmiljardbelopp i flera omgångar.

Allt byggande avstannade slutligt i juli 2024 efter att Region Stockholm hävt avtalet med huvudentreprenören Gülermak. Fortfarande har ingen ny upphandling inletts och byggandet beräknas komma i gång tidigast 2026.

Eftersom Gülermaks underentreprenörer redan våren 2023 hotade att hoppa av, tecknade SL:s tjänstemän betalningsgarantier där SL lovade att vid behov täcka alla fakturor i Gülermaks ställe.

Dessa borgensåtaganden hade SL inte rätt att ingå, enligt regionens regelverk. En mycket segdragen och konfliktfylld process kring hur situationen skulle hanteras har mynnat ut i att SL ska punga ut med cirka 130 miljoner kronor plus ränta.

Källor: SL, Mitt i

"Jag tycker att det är bedrövligt att det har gått så länge och ingenting har hänt", säger Schen Hawrylkiewicz i Rissne om tvärbaneprojektet.

"Jag tycker att det är bedrövligt att det har gått så länge och ingenting har hänt", säger Schen Hawrylkiewicz i Rissne om tvärbaneprojektet.

Alexander Kuronen

SL:s nya bedömning: Tvärbanan färdigbyggd tidigast 2028

Dokument visar: Planen efter haveriet ✔ Rissnebo: "Då ligger jag i graven"

Svidande revisorskritik: Därför sprack tvärbanebygget

Haveriet för tvärbanans Kistagren bottnade i dåligt grundade beslut av det tidigare regionstyret, enligt en extern granskning. Att tjänstemännen mörkade problemen gjorde inte saken bättre.

Tvärbanan mot Ursvik, Kista och Helenelund skulle egentligen ha stått klar för två år sedan.

Men efter flera år av förseningar och upprepade fördyringar kapsejsade hela projektet förra sommaren. Entreprenören kastades ut och det är fortfarande oklart när bygget kan komma igång igen.

Hur det kunde gå så fel? I dag, torsdag, offentliggjordes den externa revisionsfirman KPMG:s granskning. Där riktas svidande kritik mot de beslut som togs när projektet drogs igång 2016-2019.

KPMG beskriver "otillräckliga beslutsunderlag" och "bristfällig detaljkännedom" när den dåvarande trafiknämnden under Moderaternas ledning tog genomförandebeslutet i augusti 2016.

Ekonomistyrning saknades

Bland annat saknades en plan för ekonomistyrning och riskhantering. Både tidplanen och budgeten var enligt revisorerna otillförlitliga "och riskerade tidigt att inte hålla".

Om dagens, skärpta regler hade tillämpats är det osannolikt att besluten 2016 hade kunnat fattas, framhåller KPMG.

Meningen var att tvärbanans Kistagren skulle stått klar redan för två år sedan.

Meningen var att tvärbanans Kistagren skulle stått klar redan för två år sedan.

Ylva Bergman

Men inte nog med det. När upphandlingen av miljardprojektet gjordes 2019 valde man en så kallad totalentreprenad, vilket la en stor del av ansvaret på den upphandlade, turkiska entreprenören Gülermak.

Enligt revisorerna begränsade detta trafikförvaltningens insyn och kontroll. Samtidigt bemannades många av nyckelpositionerna inom förvaltningen med konsulter och programchefen byttes ut flera gånger.

Information mörkades

När kostnaderna började skena valde sedan trafikförvaltningens ledning att aktivt undanhålla informationen från regionens politiker, framkommer i granskningen.

I rapporteringen under 2020 och 2021 presenterade förvaltningen siffror som tydde på att budgeten var under kontroll – när man i själva verket visste att det höll på att bli 1,6 miljarder dyrare.

Flera andra turer beskrivs i rapporten, bland annat de olovliga betalningsgarantier för hundratals miljoner som tjänstemännen upprättade i januari 2023. Garantierna skrevs under, mot alla regler, på direkt inrådan från SL:s bolagsjurist, visar mail som KPMG har samlat in.

Flera ytterligare års väntan återstår innan tvärbanan kommer fram till Helenelund.

Flera ytterligare års väntan återstår innan tvärbanan kommer fram till Helenelund.

Tomas Stark

Investeringsregionrådet Jens Sjöström (S) kommenterar rapportens slutsatser:

– Det är väldigt tydligt att det här är ett projekt som kantats av ofullständiga beslutsunderlag och som har haltat ända från början. Vi har sedan vi tillträdde 2022 gjort en hel del för att förbättra styrningen av stora investeringar. Men så klart är vi inte nöjda med hur det har blivit, säger han.

"Inte för att peka finger"

Anton Fendert (MP), trafikregionråd, menar att trafikförvaltningen har tagit till sig rapportens kritik.

– Det är viktigt att det alltid finns transparens från förvaltningens sida. Men vi har inte beställt rapporten för att peka finger mot de skyldiga, utan för att vi ska kunna dra lärdom och undvika sådana här situationer framöver, säger Anton Fendert.

Den tidigare chefen för trafikförvaltningen David Lagneholm avgick tidigare i våras. Den tillförordnade chefen Erik Norling kommenterar via mail:

– Den externa granskningen visar allvarliga brister i hur projektet har styrts och följts upp, särskilt i de tidiga faserna. Det är vår uppgift att ta till oss av slutsatserna, dra lärdom och agera med full kraft, skriver han.

Det tidigare trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) befinner sig utomlands och låter sin pressekreterare kommentera:

"Investeringsbeslutet 2016 togs i bred politisk enighet. Och jag utgår från att alla inblandade tar samma ansvar för att förbättra investerinsprocesserna. Att hela tvärbaneprojektet nu står still och att olagliga beslut fattats om att betala ut pengar är ett socialdemokratiskt haveri och ingenting annat", meddelar M-kansliet.

Tvärbanan mot Kista skulle ha varit klar redan för två år sedan. Nu kommer svaret på vad som gick åt pipan.

Tvärbanan mot Kista skulle ha varit klar redan för två år sedan. Nu kommer svaret på vad som gick åt pipan.

Martin Svensson

Därför sprack tvärbanebygget: "Vi ska inte peka finger"

Hård kritik i revisionsrapport ✔ Beslut fattades utan underlag ✔ Förvaltningen mörkade siffror