Tidigare sades det att tvärbanans nya etapper skulle stå klara så att de kunde börja trafikeras 2024 och 2025.

I stället har projektet både försenats och fördyrats i omgångar. Nu har arbetet stått still i snart ett år, på grund av att den tidigare entreprenören har fått sluta. Först nästa år kan bygget återupptas, rapporterar Sveriges Radio.

Analyserar läget

Men än är mycket oklart. Nu i maj arbetar SL med att analysera läget och ta fram en uppdaterad bedömning av tid och kostnad för projektet, uppger SL:s presschef Andreas Strömberg.

"Det är först när detta arbete är klart som vi kan kommunicera en uppdaterad tidplan", skriver han till Mitt i.

Rissne är en av platserna där det avstannade tvärbanebygget märks av lite extra i stadsbilden.

Rissne är en av platserna där det avstannade tvärbanebygget märks av lite extra i stadsbilden.

Alexander Kuronen

På regionens hemsida finns dock redan i dag ett dokument som hintar om vilka tidsperspektiv det kan röra sig om. Det är daterat mars 2025 och lystrar till namnet "Leverantörsdialog".

Enligt SL är syftet med dokumentet att förbereda marknaden inför den nya upphandlingen av bygget på tvärbanans sträcka Ursvik–Helenelund, ett åtagande som har bedömts kräva fem entreprenader.

I filen finns bland annat en "översiktstidplan". Enligt den kommer arbetena att pågå på sträckan fram till slutet på 2028.

Preliminär bedömning

Någon motsvarande bedömning för sträckan Bromma–Ursvik finns inte i skrivande stund.

"Men vi avser att vi ska ha den efter den analys som pågår just nu eftersom vi där tittar på hela sträckan Bromma–Helenelund", förklarar Andreas Strömberg.

Tidplanen i dokumentet är preliminär, enligt SL:s presschef Andreas Strömberg: "Den är framtagen som en del av den pågående marknadsdialogen."

Tidplanen i dokumentet är preliminär, enligt SL:s presschef Andreas Strömberg: "Den är framtagen som en del av den pågående marknadsdialogen."

Michael Steinberg

Han trycker på att planen i dokumentet är preliminär och inte ska tolkas som en färdig tidplan för när tvärbanan kan börja gå. Först ska arbetet med analysen slutföras.

"Det kan påverka såväl produktionsplanen som tidpunkten för när trafiken kan starta."

Rissnebo: "Bedrövligt"

En av tvärbanans hållplatser ska ligga i Rissne. Här har invånarna vant sig vid att behöva ta omvägar; stora delar av torget är sedan länge uppgrävda och avspärrade.

Mångåriga Rissnebon Schen Hawrylkiewicz tycks ha gett upp hoppet om att få uppleva invigningen av den nya tvärbanesträckan.

– Då ligger jag i graven. Jag är nästan 80. Jag trodde att jag skulle kunna göra utflykter med tvärbanan, men tyvärr blir det inte så.

Schen Hawrylkiewicz har bott i Rissne sedan områdets barndom. Hon är besviken på hur utbyggnaden av tvärbanan har skötts.

Schen Hawrylkiewicz har bott i Rissne sedan områdets barndom. Hon är besviken på hur utbyggnaden av tvärbanan har skötts.

Alexander Kuronen

Hon tycker att det är "bedrövligt" att det har gått så lång tid utan att någonting har hänt.

Från början tyckte hon inte ens att Rissne behövde någon tvärbana. Tunnelbana och bussar finns ju, menar hon.

– Det där kostar enorma pengar bara, till ingen nytta för någon egentligen. Nu får det bli klart, då blir jag nöjd, säger hon.