Tvärbanan mot Ursvik, Kista och Helenelund skulle egentligen ha stått klar för två år sedan.

Men efter flera år av förseningar och upprepade fördyringar kapsejsade hela projektet förra sommaren. Entreprenören kastades ut och det är fortfarande oklart när bygget kan komma igång igen.

Hur det kunde gå så fel? I dag, torsdag, offentliggjordes den externa revisionsfirman KPMG:s granskning. Där riktas svidande kritik mot de beslut som togs när projektet drogs igång 2016-2019.

KPMG beskriver "otillräckliga beslutsunderlag" och "bristfällig detaljkännedom" när den dåvarande trafiknämnden under Moderaternas ledning tog genomförandebeslutet i augusti 2016.

Ekonomistyrning saknades

Bland annat saknades en plan för ekonomistyrning och riskhantering. Både tidplanen och budgeten var enligt revisorerna otillförlitliga "och riskerade tidigt att inte hålla".

Om dagens, skärpta regler hade tillämpats är det osannolikt att besluten 2016 hade kunnat fattas, framhåller KPMG.

Meningen var att tvärbanans Kistagren skulle stått klar redan för två år sedan.

Meningen var att tvärbanans Kistagren skulle stått klar redan för två år sedan.

Ylva Bergman

Men inte nog med det. När upphandlingen av miljardprojektet gjordes 2019 valde man en så kallad totalentreprenad, vilket la en stor del av ansvaret på den upphandlade, turkiska entreprenören Gülermak.

Enligt revisorerna begränsade detta trafikförvaltningens insyn och kontroll. Samtidigt bemannades många av nyckelpositionerna inom förvaltningen med konsulter och programchefen byttes ut flera gånger.

Information mörkades

När kostnaderna började skena valde sedan trafikförvaltningens ledning att aktivt undanhålla informationen från regionens politiker, framkommer i granskningen.

I rapporteringen under 2020 och 2021 presenterade förvaltningen siffror som tydde på att budgeten var under kontroll – när man i själva verket visste att det höll på att bli 1,6 miljarder dyrare.

Flera andra turer beskrivs i rapporten, bland annat de olovliga betalningsgarantier för hundratals miljoner som tjänstemännen upprättade i januari 2023. Garantierna skrevs under, mot alla regler, på direkt inrådan från SL:s bolagsjurist, visar mail som KPMG har samlat in.

Flera ytterligare års väntan återstår innan tvärbanan kommer fram till Helenelund.

Flera ytterligare års väntan återstår innan tvärbanan kommer fram till Helenelund.

Tomas Stark

Investeringsregionrådet Jens Sjöström (S) kommenterar rapportens slutsatser:

– Det är väldigt tydligt att det här är ett projekt som kantats av ofullständiga beslutsunderlag och som har haltat ända från början. Vi har sedan vi tillträdde 2022 gjort en hel del för att förbättra styrningen av stora investeringar. Men så klart är vi inte nöjda med hur det har blivit, säger han.

"Inte för att peka finger"

Anton Fendert (MP), trafikregionråd, menar att trafikförvaltningen har tagit till sig rapportens kritik.

– Det är viktigt att det alltid finns transparens från förvaltningens sida. Men vi har inte beställt rapporten för att peka finger mot de skyldiga, utan för att vi ska kunna dra lärdom och undvika sådana här situationer framöver, säger Anton Fendert.

Den tidigare chefen för trafikförvaltningen David Lagneholm avgick tidigare i våras. Den tillförordnade chefen Erik Norling kommenterar via mail:

– Den externa granskningen visar allvarliga brister i hur projektet har styrts och följts upp, särskilt i de tidiga faserna. Det är vår uppgift att ta till oss av slutsatserna, dra lärdom och agera med full kraft, skriver han.

Det tidigare trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) befinner sig utomlands och låter sin pressekreterare kommentera:

"Investeringsbeslutet 2016 togs i bred politisk enighet. Och jag utgår från att alla inblandade tar samma ansvar för att förbättra investerinsprocesserna. Att hela tvärbaneprojektet nu står still och att olagliga beslut fattats om att betala ut pengar är ett socialdemokratiskt haveri och ingenting annat", meddelar M-kansliet.