Historiskt sett har flickor presterat bättre än pojkar i skolan, både vad gäller betyg och gymnasiebehörighet. Nu pekar statistiken på en ny trend: Att skillnaderna minskar.

Aldrig tidigare har skillnaden i skolresultat bland årskurs nior varit så liten som nu, visar Skolverkets rapport "Könsskillnader i skolresultat". I Stockholm ser man samma utveckling.

– Vi ser allvarligt på att det finns en negativ utveckling bland flickor när det gäller flera faktorer som relaterar till skolresultat, bland annat skolrelaterad stress och mående, säger Sanna Vent, undervisningsråd på Skolverket.

"Många har prestationsångest"

Av niondeklassarna som gick ut kommunala grundskolor i Stockholm i våras ökade andelen behöriga till gymnasiet bland både pojkar och flickor, jämfört med i fjol.

Samtidigt minskade andelen som uppfyllt betygskriterierna (se faktaruta).

Saga Israelsson, som går i årskurs 9 på Gubbängsskolan, tror att både prestationsångest och sociala medier kan spela in.

– Jag tror många tjejer kommer in i en period i sina liv där de mår väldigt dåligt och inte vet hur man ska prata med andra om det. De håller det inom sig och då kan skolan bli kaos.

Vad beror det på?

– Främst sociala medier, men också hur man ser ut och hur man presterar. Många har prestationsångest och det påverkar inte bara skolan utan också fritiden, säger Saga.

Niondeklassarna Hannes Söderström, Saga Israelsson, Elly Magy och Amanda Cannag tycker att Tiktok, tv-serier och Snapchat lätt distraherar en från skolarbetet.

Niondeklassarna Hannes Söderström, Saga Israelsson, Elly Magy och Amanda Cannag tycker att Tiktok, tv-serier och Snapchat lätt distraherar en från skolarbetet.

Rebecca Folkesson

Amanda Cannag, som går i parallellklassen, instämmer.

– Man känner att man inte vill gå miste om något och samtidigt prestera i alla delar, säger hon.

Studiero och gymnasiestress

Känslan av att det är viktigt att prestera för att komma in på önskat gymnasium är något som flera av niorna på skolan delar.

– Om man inte pluggar nu, då kommer man ångra sig sen när man inte kommer in på det gymnasiet man vill, säger 15-åriga Hannes Söderström.

Saga Israelsson och Hannes Söderström, båda 15.

Saga Israelsson och Hannes Söderström, båda 15.

Rebecca Folkesson

Men hur man bäst nöter in information råder det delade meningar om.

Vissa tycker det funkar bra med lite prat i klassrummet – medan andra föredrar det helt knäpptyst.

– Jag lär mig bäst när jag sitter ensam. Jag blir så lätt distraherad av andra människor, säger Saga.

– Jag tycker inte det behöver vara helt tyst, men det ska inte vara högljutt. Man ska ändå kunna prata med varandra, säger Hannes.

Och hur motiverad man är beror mycket på vilket ämne det är man pluggar.

– Om det är ett ämne man känner att man är bra på har man mer motivation att plugga än de man är mindre bra på. Då känner man snarare att man inte kan, säger Elly Magy.