Det finns inte en enskild faktor som förklarar varför betygen bland flickor sjunker – men klart är att en ökad närvaro på sociala medier, sämre psykiskt mående och sjunkande resultat i mattematik spelar in.
– Matte är ett ämne som sticker ut, där ser man att flickor presterar sämre nu. Vi gör stora insatser för att analysera och förstå varför det är så, säger Peter Bragner, grundskoledirektör i Stockholms stad.
Man ser också att frånvaron som ökat mest är bland flickor i högstadiet – vilket påverkar skolresultatet.
– Vi vet att skolnärvaron är lägre i områdena med sämre socioekonomiska förutsättningar. Där ser vi en tydlig trend och behöver jobba mycket hårdare med närvaron.
"Gör det bästa för eleverna"
Enligt Peter Bragner är flickor överrepresenterade vad gäller spenderad tid på sociala medier, vilket kan påverka allt från koncentrationsförmågan, sömnkvalité till hur mycket man rör på sig.
Alla faktorer som gör att man kanske inte orkar eller klarar skolan, menar han.
– Men där handlar det om tid utanför skolans verksamhet, då de flesta skolorna är mobilfria i dag är vi begränsade i vad vi kan göra. Det vi kan göra är att prata med lagstiftare och informera vårdnadshavare för att påvisa oro.
Han berättar att staden har ett nära samarbete med ungdomspsykiatrin och socialtjänsten i regionen.
– Vår Elevhälsa har dessutom bra bemanning ur ett nationellt perspektiv, med kuratorer och skolsjuksköterskor som fångar upp elever och slussar dem vidare till hjälp och stöd.
Peter Bagner poängterar att man ser en något svagare nedgång för flickors betyg i Stockholm från vad man gör nationellt.
– Men skillnaderna ska såklart jämnas ut för att det börjar gå bättre för pojkar, inte för att flickor blir sämre.