SL:s regelvidriga betalningsgarantier för tvärbanebygget har varit en följetong ända sedan förra sommaren.
Mitt under semestern visade det sig att SL:s tjänstemän utan ledningens vetskap och mot reglerna hade tecknat borgensåtaganden för över 200 miljoner kronor med ett antal underentreprenörer, som krävt detta som villkor för att fortsätta bygga.
Detta regelbrott skapade ett stort huvudbry bland politiker och jurister och betalningarna har stoppats två gånger av Förvaltningsrätten, efter att oppositionen överklagat.
Nu i veckan, efter flera månader av politiskt bråk, klubbade Regionfullmäktige det slutliga – och lagliga – klartecknet för att SL ska kunna betala ut pengarna.
Ingen merkostnad
Totalt är det cirka 130 miljoner plus ränta som SL ska punga ut med. Samtidigt understryker SL att det i grunden inte innebär någon merkostnad för skattebetalarna, eftersom arbetet faktiskt har utförts och att entreprenörerna ändå har rätt till att få betalt.
"Nu återstår arbetet med att färdigställa utbetalningsunderlagen. Det innebär bland annat att beräkna dröjsmålsräntor fram till utbetalningsdagen samt slutföra överenskommelser med underentreprenörerna", skriver SL:s presschef Andreas Strömberg till Mitt i.
Betalningarna ska ske så snart beslutet har vunnit laga kraft.
Men en av underentreprenörerna, anläggningsföretaget Frijo, hade ingen lust att vänta och stämde i början på februari SL till Stockholms tingsrätt för utebliven betalning av totalt 22 miljoner kronor.
Får betala rättegången
Och den 7 maj, dagen efter att regionfullmäktige gav sitt klartecken, dömde tingsrätten till Frijos fördel. Det innebär att SL nu också blir skyldig att betala Frijos rättegångskostnader på 206 564 kronor.
De borgerliga oppositionspartierna har tävlat om att fördöma i SL:s och regionstyrets agerande.
"Hanteringen av ärendet har utvecklats till en fars där Socialdemokraterna fullständigt spårat ur", skriver Karl Henriksson, KD:s gruppledare i trafiknämnden.
– I stället för att ta ansvar när problemen blev tydliga redan i november, har styret av prestigeskäl kört ärendet i långbänk – bara för att nu fatta exakt det beslut vi kristdemokrater föreslog från början. Resultatet är nedslående: underleverantörer har stått utan betalning i månader och invånarna i Kista är fortsatt utan tvärbana på obestämd tid, säger Karl Henriksson (KD).