Röda mattan. Tomas Eriksson (MP) och Magnus Persson (C) tror att det nya fältet ska få busstrafiken att rulla på smidigt. Foto: Stefan Källstigen

Nu ska restiden på länets segaste busslinje kortas

Länets segaste busslinjer ska bli punktligare. Mitt i Solna var med när nya busskörfältet på Frösundaleden invigdes. Planen är att upplåta filer åt bussar på flera sträckor.

  • Publicerad 08:21, 15 sep 2021

Det är svårt att få folk att ta bussen när det går snabbare att gå sträckan baklänges.

Röda mattan och bandklippning, sällan förärat en bussfil kanske.

Men från regionen och Solna stads sida hoppas man att det nya busskörfältet på Frösundaleden ska göra livet enklare för resenärerna på buss 176 och 177 – också kända som Stockholms läns mest ködrabbade linjer.

Vid en mätning höll bussarna under rusningstrafik på Frösundaleden en medelhastighet på fyra kilometer i timmen. Målet? 30 kilometer i timmen.

Kortar restiden

Det nya körfältet, som blev klart i somras, är drygt en kilometer långt och börjar på Huvudstaleden och fortsätter på Frösundaleden till Solna Centrum.

– Nu får bussarna fri passage på sträckan och det kommer förhoppningsvis att få stor effekt: kortare restider och bättre punktlighet, säger Magnus Persson (C), ordförande i tekniska nämnden i Solna.

Planen är att fortsätta arbetet med att upplåta fält åt bussar på Frösundaleden.

Målet, från både Solna och regionen, är att färre ska välja bilen.

– Men det är svårt att få folk att ta bussen när det går snabbare att gå sträckan baklänges. Jag är väldigt glad att Solna kommer igång med arbetet på Stockholms mest försenade linjer. Med det nya fältet bör bussarna komma upp i hastigheter som närmar sig målet, säger kollektivtrafikregionråd Tomas Eriksson (MP).

Senast han var här, vid hållplats Solnahallen, var våren 2020 när Mitt i anordnade ett testlopp.

Tomas Eriksson sprang sträckan Solnahallen-Solna station – och kom fram tre minuter före Mitt i:s reporter som tog 177:an.

– Men nu skulle jag inte ha en chans, säger han.

Klagomål från bilister

Tomas Eriksson tycker att alla kommuner behöver jobba mer på att förbättra framkomligheten för kollektiva medel, men kallar Solna "en av de bättre i klassen".

– Ett busskörfält är inte den sexigaste insatsen en kommun kan göra, det är inget man får beröm för direkt. Men regionen är beroende av att kommunerna gör sådana här saker, för Solnas del bidrar ökad framkomlighet till en bättre stad, säger Tomas Eriksson.

Med vinnare kommer förstås också förlorare.

– Det är ett antal bilister som klagat och jo, det kan bli längre bilköer. Men det går inte att bredda Frösundaleden och att bussarna nu bara kan köra förbi köerna tycker jag är rätt prioriterat, säger Magnus Persson.

Köpropp. Bild från Mitt i:s testlopp våren 2020. Mitt i:s reporter ombord på 177:an, här i hälarna på kollektivtrafikborgarrådet Tomas Eriksson (MP). (KAN MAN GÖRA EN PIL PÅ TOMAS? HAN SPRINGER i svart och grått FRAMFÖR CYKELN?)

16 000 resenärer per dygn

I en undersökning perioden 8 januari till 6 februari 2020 konstaterade SL att de busslinjer i länet som drabbas mest av köer är linje 176 och 177.

Båda går mellan Danderyd kommun och Ekerö kommun, via Solna och Bromma, där det största problemet är framkomligheten.

Enligt mätningar gjorda före pandemin steg 16 000 personer på 176:an och 177:an varje dygn.

Linjerna finns med på topp tio över de busslinjer som har flest klagomål från resenärerna.

Källa: SL

Visa merVisa mindre

Solnabor gillar kollektivt

44 procent av alla som startar sin resa i Solna en vardag åker kollektivt (före pandemin) – det är högst andel i länet.

39 procent går eller cyklar, 17 procent väljer bilen.

Källa: Solna stad

Visa merVisa mindre