Spårväg syd planeras mellan Älvsjö och Flemingsberg, via Skärholmen och Kungens kurva. Fram till och med den 17 januari får allmänheten, myndigheter och intresseorganisationer tycka till om spårvägens påverkan på miljö och omgivningar.

Ett liknande samråd hölls 2015, men mycket längs sträckan har förändrats sedan dess och därför behöver det göras om.

Buller och brandkår

Det finns flera risker med projektet som kan komma att påverka miljön för både människor och djur. Bland annat kommer spårvägen orsaka buller och vibrationer.

Planen är att tågen ska sänka hastigheten i närheten av bostäder och på så vis bullra mindre. Men även med den åtgärden kommer det bullra mer på många platser än vad det gör i dag.

Ett annat exempel är att grundvattennivåerna kan påverkas där spårvägen ska gå i tunnel i Kästa, Masmo och Vårby.

Sträckan inte spikad

Exakt hur spåren ska dras fram är inte spikat, men enligt en preliminär plan ska tågen rulla fram på Älvsjövägen och Mickelsbergsvägen. I rondellen där vägarna möts ligger Brännkyrka brandstation. Det är något som behöver tas in i beräkningen eftersom deras insatsmöjligheter kan påverkas.

Längs med sträckan finns också Gömmarens naturreservat, fornlämningar och områden som riskerar att översvämmas. Dessutom kan skyddade arter som fladdermöss och vattensalamandrar påverkas.

Flera år till byggstart

När samrådet är klart ska länsstyrelsen fatta beslut om ifall projektet har betydande miljöpåverkan eller inte. Om det har det måste förslag på åtgärder för att minska miljöpåverkan tas fram. Genom att dra om spåren på olika sätt kan riskerna med projektet minska.

I nästa samråd kan allmänheten tycka till mer om spårvägens lokalisering. På vissa delsträckor kan det finnas flera alternativ, men alla kommer att ligga inom utredningsområdet.

Först efter nästa samråd fastslås den exakta sträckan. Det är fortfarande flera år innan byggstart, 2030 beräknas banan vara i drift.