Sedan i våras har det varit på gång med möjligheten att prenumerera på SL-kortet och även att kunna låna ut periodbiljetten till andra.
I dag, tisdag, introducerades båda nyheterna i SL-appen. Nu dyker förslaget "Prenumerera på SL-biljett" upp överst på mobilskärmen när man går in för att köpa biljett (se faktaruta). I dagsläget går det bara att prenumerera på ett 30-dagarskort.
Den som väljer detta får också rätten att låna ut den prenumererade biljetten till fem olika personer, upp till 15 gånger i månaden.
Vill gärna utvidga
I februari när SL presenterade den kommande reformen angavs att det skulle gälla flera slags periodbiljetter, och utan kravet på att prenumerera.
Varför kan inte fler få låna ut sin biljett?
– Det här är vad vi kan leverera i dag. Jag skulle gärna se att vi kan erbjuda det på fler biljetter lite senare, säger det nytillträdda trafikregionrådet Jakop Dalunde (MP).
Jakop Dalunde (MP) tog den 1 november över som trafikregionråd efter Anton Fendert.
Pressbild/Moa Karlberg
Tidigare har det funnits förslag om att den som tecknar en årsprenumeration skulle få en bonus, exempelvis 1-2 månader kostnadsfria resor. Några sådana rabatter finns inte i den nuvarande modellen.
Vad är poängen med att prenumerera om det inte blir billigare?
– Jag ser det som ett första steg där vi skapar ett smidigare sätt att köpa månadskort. Men jag skulle gärna vilja gå i den riktningen att man kan få en lägre kostnad om man prenumererar. Men jag vill inte göra några utfästelser i dag, säger Jakop Dalunde.
Varför skulle man vilja binda upp sig – om man inte är säker på att man behöver kortet varje månad?
– Det går alltid att säga upp prenumerationen när man vill. Det här är ett kort som jag själv hade velat ha – hellre än att hela tiden köpa ett nytt kort varje månad, säger Jakop Dalunde.
Snart kan du låna ut ditt SL-kort i appen
Till hösten kan det bli möjligt att låna ut periodbiljetter som man har köpt i SL-appen till familjemedlemmar och kompisar.
– Vi vet att det finns en efterfrågan, säger Elin Lindström på SL.
I flera andra regioner, bland annat i Skånetrafiken och Västtrafik, kan man redan låna ut biljetter till andra via appen. SL förbereder nu ett test med samma modell, som i bästa fall kan starta i början på hösten.
– Vi vet att det finns en efterfrågan, men vi vet inte ännu vilken ekonomisk effekt det skulle få. Därför lanseras det på prov i år, så att vi sedan kan utvärdera om det är något som kan fungera även permanent, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.
Vänsterpartisten Ahmed Sharaf väckte strax innan jul frågan i Regionfullmäktige om SL inte ville ta lärdom av de andra städerna. Det skulle bli mer flexibelt om familj, vänner och andra kunde låna biljetter av varandra, menade han.
Använder erfarenheten
Nu i veckan kom svaret från trafikregionrådet Anton Fendert (MP) att ett försök kan vara på gång inom kort.
– Just nu håller vi på att undersöka vilka ramar som behövs för att säkerställa att funktionen inte missbrukas. I det arbetet tittar vi bland annat på Västtrafiks och Skånetrafikens lösningar och regler kopplade till utlåningen, berättar Elin Lindström på SL.
Hur kommer det sig att inte SL har infört det här tidigare?
– Vi är ödmjuka inför att vi inte ligger först kring den här funktionen. Samtidigt är en fördel med att implementera en lösning som finns i andra städer att man kan använda den kunskap och erfarenhet som finns i andra regioner.
Har ni räknat på vad man skulle förlora i sålda enkelbiljetter?
– Det är svårt att uppskatta vad den ekonomiska effekten blir innan en funktion är lanserad – det är därför vi vill göra detta under en provperiod och sedan utvärdera, säger Elin Lindström.
Elin Lindström, presskommunikatör på SL.
SL
Förhoppning – inte ett löfte
Hon tillägger att SL i grunden vill uppmuntra resenärer att använda periodbiljetter snarare än enkelbiljetter, eftersom det innebär ett incitament att resa kollektivt i stället för att åka bil.
Tidsplanen är ännu inte helt spikad.
– Vi har inte något färdigt datum för lansering i nuläget, men en förhoppning är att det ska gå att använda funktionen under tidig höst. Men som sagt – det är en förhoppning snarare än ett löfte, och beror förstås på vilka utvecklingsinsatser som behöver prioriteras längs vägen.
Det är svårt att uppskatta den ekonomiska effekten.
Så funkar det i Malmö och Göteborg
I Skånetrafiken kan du låna ut en 30-dagarsbiljett 15 gånger till fem olika personer under biljettens giltighetstid, men bara en gång per 24 timmar.
Utlåningen kan ske två, fyra, åtta eller 24 timmar alternativt två dygn, en vecka eller resterande tid av biljettens giltighet.
I Västtrafik kan du låna ut biljetten ett obegränsat antal gånger till maximalt fem olika användare. Utlåningen gäller fram till 04.00 på natten och biljetten återgår därefter automatiskt till den ursprunliga ägaren.
Källa: Skånetrafiken och Västtrafik
I början på hösten hoppas SL att den nya funktionen ska finnas i biljett-appen.
Åsa Sommarström
SL vill testa: Låna ut din app-biljett till kompisar
Kritik mot SL:s biljettförslag: "En tummetott"
Ett pristak på SL-biljetter vore mycket bättre än den prenumeration på 30-dagarkort som MP förespråkar. Det menar M, som tycker att SL:s biljettförslag som nu läggs fram blev "en tummetott".
Hur ska man förändra SL:s biljettsystem så att kollektivtrafiken blir det självklara valet framför bilen? Den frågan har trafikförvaltningens tjänstemän brottats med i över två års tid, på uppdrag av politikerna.
Nu i veckan läggs utredningen fram på trafiknämndens bord. Ett huvudförslag är att man ska göra det möjligt att prenumerera på ett 30-dagarskort, med start redan i höst.
Eventuellt ska det kombineras med en lojalitetsrabatt, så att den som binder upp sig tio månader på raken får en eller två gratismånader per år.
"Som Spotify"
Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) vill inte kommentera den eventuella rabatten, men ser förslaget som ett steg i rätt riktning.
– Vi vill lägga fokus på vanor. SL-resandet ska vara en lika självklar del av människors vardag som att ha Spotify, säger han.
Men den borgerliga oppositionen är kritisk och menar att det krävs mycket större grepp för att förändra folks resvanor.
– Det här är en pinsamt svag reform. Det blev en tummetott, trots flera år av utredning. Det finns inget som tyder på att de här förslagen skulle påverka resandet mer än marginellt, säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).
Precis som KD och L vill Moderaterna istället gå vidare med den biljettmodell som kallas "capping" som de borgerliga hade tänkt att införa innan de förlorade makten 2022.
Sänka trösklarna
Capping finns bland annat i London och innebär att den som gör flera resor med enkelbiljett aldrig betalar mer sammanlagt än vad en periodbiljett för motsvarande tid skulle kosta.
– Det skulle sänka trösklarna för att göra den där extraresan. Jag har hellre en kollektivtrafik som folk aktivt väljer, än att intäkterna ska hänga på SL:s förmåga att kränga prenumerationer, säger Kristoffer Tamsons.
SL:s utredning avråder dock från att prova capping, eftersom man anser att det skulle undergräva idén med ett prenumererat månadskort.
Bakgrunden till förslagen är att SL har tappat 15 procent av de resenärer man hade innan pandemin, vilket har lett till stora intäktsbortfall.
För de många stockholmare som har vant sig vid hemarbete 2-3 dagar i veckan är det inte lika självklart som tidigare att köpa ett månadskort.
Jag har hellre en kollektivtrafik som folk aktivt väljer,
Fler förslag i SL:s biljettutredning
Rabatten för barn, unga och äldre som reser med reducerat pris trappas ner stegvis under en följd av år, för att öka SL:s intäkter. Detta avvisas dock av trafikregionrådet Anton Fendert (MP). "Vi vill snarare gå i motsatt riktning", säger han.
Åldersgränsen för pensionärsrabatt höjs från 65 till 67 år. Även detta avvisas av trafikregionrådet, som inte tycker att äldre ska belastas ytterligare.
En terminsbiljett för studenter införs med 50 procents rabatt. Detta vill inte Anton Fendert kommentera, utan han hänvisar till budgetprocessen i höst.
Källa: Trafikförvaltningen/Mitt i
Kristoffer Tamsons (M) tycker att SL:s biljettförslag är poänglösa. "De får inte fler att resa kollektivt", menar han.
Åsa Sommarström/Mikael Andersson/Petter Beckman